Behandel de vlek vooraf met een oplosmiddelhoudende vlekkenverwijderaar of een vloeibaar wasmiddel op enzymbasis. Werk in de stof door de vlek zachtjes in te wrijven met een zachte borstel. Laat de vlekkenverwijderaar minimaal 15 minuten werken.
Zamarra: Neem een emmer koud water en giet daar een halve fles wasmachinereiniger in. Laat de jas hier een nachtje laten inweken. Dan in de wasmachine op 30 of 40 graden wassen met de andere helft wasmachinereiniger.
Als ik met diesel bezig ben geweest was ik mijn handen met spiritus en weg diesel geur even later weg spiritus geur. Heb een kooktoestel op spiritus en heb altijd een knijpfles paraat staan, most ik wat diesel op mijn pakket vloer even spiritus er overheen en meteen een oude lap en weg diesel.
Brandstof. Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken. Wanneer de lak van uw auto in aanraking komt met brandstoffen, dan kan de lak los gaan laten.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Symptomen/effecten na inademing : Schadelijk bij inademing. Depressie van het centraal zenuwstelsel, hoofdpijn, duizeligheid, slaperigheid, verlies van coördinatievermogen. Symptomen/effecten na contact met de huid : Irritatie. Symptomen/effecten na opname door de mond : Risico op longoedeem.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren. De druk en temperatuur zijn zo hoog dat het mengsel van brandstof en lucht uit zichzelf spontaan kan ontbranden. Wanneer de motor nog niet draait, is er van hoge druk en temperatuur nog geen sprake.
De kunststof tanks zijn niet geschikt voor benzine. Diesel daarentegen kan zonder problemen worden opgeslagen.
Wassen met een flinke scheut ammoniak in de wasmachine en dan buiten op laten drogen.
Benzinebrandstof op zichzelf ontbrandt niet. Echter, wanneer de benzine overgegaan is in dampvorm wel. Deze benzinedamp heeft een vlampunt van tussen de -21 en de 21 graden Celsius. Diesel geeft minder gevaar, omdat het vlampunt boven de 75 graden Celsius ligt.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Volgens de Belgische Petroleum Federatie, kan het gebruik van stookolie (ook rode diesel genoemd) leiden tot een slecht motorrendement, afzettingen op de motor en soms zelfs op korte termijn ernstige motorschade.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Diesel heeft bijvoorbeeld een hoog vlampunt (55 graden celsius), dus deze vloeistof geeft in de praktijk weinig aanleiding tot gezien de explosiegevaar gegeven buitentemperaturen. Benzine heeft daarentegen een vlampunt van -23 graden Celsius.
CO2-vrijEuropa kapt met de benzine- en dieselmotor. Per 2035 komen die niet meer op de markt. Met een levensduur van vijftien jaar houdt dat in dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Breng een kleine hoeveelheid tandpasta aan op een zachte doek en wrijf het voorzichtig in de kras.Spoel af en herhaal indien nodig.
Aceton kan heel goed op autolak, in het verleden wel de lijmresten van de typeaanduiding ermee verwijderd. Daarna wel even wassen om de 'resten' aceton te verwijderen.
WD40 is een waterverdrijvende spray, oorspronkelijk ontwikkeld om corrosie van metalen te voorkomen. WD40 is continu verbeterd. Het product is zo goed dat het wereldwijd wordt verkocht en iedereen over WD40 spreekt als ze kruipolie bedoelen.
Wat te doen als de brandstof toch bevriest? Heeft u toch bevroren diesel, dan zit er niets anders op dan wachten tot de diesel ontdooit. Vervang het brandstoffilter en verwarm bevroren leidingen.