Als je de sleutels van je AXA ringslot nog bij de hand hebt is het vlotter om eerst het slot te openen. Heb je deze niet meer bij de hand, dan zal je eerst met behulp van een betonschaar, een stevige nijptang of een slijptol het slot moeten openbreken.
Krijg je je fietsslot niet meer open? Is de oorzaak vuil of stof, dan is dat op te lossen door het slot schoon te maken met bijvoorbeeld WD40-spray of kruipolie. Ook de Wegenwacht kan je komen helpen, maar alléén als je ter plekke kunt bewijzen dat de fiets van jou is.
Neem hiervoor je fiets (en slot) mee naar de winkel. Vaak bieden zij een 'sleutel kwijt service' waarbij ze het slot ter plekke openmaken en een nieuwe sleutel leveren.
Om je fiets te beschermen tegen de Poolse sleutel, raden wij aan om een ART-gecertificeerd slot uit klasse 3 te gebruiken en de fiets altijd goed op slot te zetten. ► Kun je een AXA sleutel bij laten maken?
Een tweede voordeel van een kettingslot is dat je minder gevoelig bent voor diefstal met behulp van een zogenaamde 'Poolse sleutel' , omdat die niet goed werkt op een kettingslot.
Welk fietsslot is niet te kraken? Er is helaas geen fietsslot dat helemaal niet te kraken is. Wel zijn fietssloten met een ART 4 keurmerk zeer moeilijk open te breken en daardoor een goede keuze voor optimale beveiliging.
Gebruik een “shim” om het fietsslot te openen
Dit is een dun stukje metaal of plastic dat u tussen de beugel en de sluitbout in uw fietsslot kunt plaatsen. Dit zorgt er in feite voor dat de bout uit de beugel wordt gehaald, waardoor het slot opengaat. U kunt duurzame metalen shims kopen bij gespecialiseerde winkels.
Wat is een 'Poolse Sleutel'?
Het werkt als volgt: de 'Poolse sleutel' wordt in het slot geslagen en na wat gewrik springt het ringslot open. Kinderlijk eenvoudig, helaas. Ondanks pogingen van fietsmerken om een verbod te krijgen op de 'Poolse sleutel', is dat wettelijk onmogelijk.
De wat oudere ringsloten en de meeste kabelsloten zijn meestal niet erg dik en dus vrij kwetsbaar. Deze zijn voor een dief relatief eenvoudig open te wrikken of te knippen met een tang. Bij stevigere sloten, zoals ketting-, beugel- en vouwsloten, is zwaarder gereedschap nodig, zoals een betonschaar of slijptol.
Door rustig met de sleutel in het slot te gaan en voorzichtig proberen te draaien als hij de blokkade raakt draait de scharnier vaak ook een beetje mee. Doe dit totdat de scharnier helemaal mee gedraaid is zodat u de sleutel weer helemaal erin kan stoppen en hem rond kan draaien.
Fietsslot vast? - Gebruik huismiddeltjes
Als het fietsslot vastzit door eventueel vuil, kunt u dit verwijderen met bijvoorbeeld een wattenstaafje, een tandenstoker of een verbogen veiligheidsspeld .
Bij Axa en ABUS kunt u ONLINE nieuwe originele sleutels bestellen door middel van het sleutelnummer dat op uw originele sleutel staat. Dit is ideaal als uw fietssleutel is afgebroken of krom is geworden, maar ook als u gewoon extra reservesleutels nodig heeft of uw fietssleutel kwijt bent.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code. Doe dit met de overige schijven en je hebt de juiste code gevonden.
Wanneer het cilinderslot vast zit kan het smeren van het slot al de oplossing zijn. Voordat je het hele slot gaat vervangen is het dus slim om met een speciale slotspray het slot in te smeren. Aan de bus slotspray zit een dun buisje, een soort rietje. Stop dit buisje in het slot zelf en spray het goed in.
Kijk het type slot na
Fietsslot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Wat moet je doen als u een sleutel verliest? Dan moet je ENRA op de hoogte stellen dat 1 van de originele sleutels kwijt is én je moet zelf een nieuwe fietssleutel bestellen. Dit mag bij de producent van het slot of via www.fietssleutels.nl.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Kryptonite biedt een service genaamd het Key Safe Program , waarbij u uw eerste set vervangende sleutels gratis ontvangt.
Het sleutelnummer bestaat doorgaans uit 1-2 letters (uw sleutelprefix) gevolgd door 4 tot 6 cijfers. Voor bepaalde slotmodellen, zoals die van New York Lock, wordt het sleutelnummer op de sleutels zelf gestempeld in een reeks letters en cijfers of op een metalen label dat aan de originele sleutelring is bevestigd .
U kunt een naald of veiligheidsspeld langs de sleutel proberen te steken. Probeer de naald of veiligheidsspeld achter de sleutel te haken. Hierdoor kunt u de sleutel uit het slot trekken. Naast een naald of veiligheidsspeld kunt u ook een paperclip, sleutelring of vishaak gebruiken om langs de sleutel te komen.
De productie en verkoop van de Poolse sleutel kan AXA niet tegenhouden. “Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook gewoon produceren en verkopen.
Probeer in dit geval een hoop WD-40 in de verbinding te spuiten . Je zult het waarschijnlijk even moeten laten zitten zodat de WD-40 zijn werk kan doen. Als het kan, week het fietsslot dan een nacht in WD-40! De WD-40 zou een hoop corrosie moeten oplossen, zodat je de twee delen van het fietsslot van elkaar kunt scheiden.
Voor een elektrische fiets adviseren we twee sloten waarvan één kettingslot.