De meest voor de handliggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte warmtewisselaar. Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij het allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Als er rook onder de motorkap van de auto vandaan komt, is het dus verstandig eerst naar de temperatuurmeter te kijken, zodat u weet of de motor wel of niet oververhit is geraakt. Nadat u de auto aan de kant heeft gezet roept u de auto pechhulp gelijk ter plaatse, of u kijkt eerst zelf wat er mogelijk aan de hand is.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
De meest voor de handliggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte warmtewisselaar. Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij het allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Vuile motor – Zwarte rook uit uitlaat bij optrekken en wegrijden. Koolafzetting en vervuiling zijn een andere reden dat een uitlaat zwarte rook kan spuwen. U zult in dit geval met name zwarte rook zien wanneer u hard optrekt of wanneer de motor nog koud is. De motor schoonmaken is dan de enige optie.
Hoe word je een Paus? Een Paus kan via interne verkiezingen van het Heilige College van Kardinalen in Rome tot Paus. Eerder is een Paus altijd Kardinaal geweest met een minimale vooropleiding als Priester binnen het Seminarie van 6 à 7 jaar.
Bij het conclaaf komen kardinalen uit de hele wereld in Roma bijeen om te beslissen wie de nieuwe paus wordt. Deze plechtigheid vindt altijd plaats in de Sixtijnse Kapel, vlakbij de Sint Pieter. Vast staat dat hierbij maximaal 120 kardinalen aanwezig mogen zijn en hun stem mogen uitbrengen.
In conclaaf gaan met iemand betekent dat je je met een of meer mensen afzondert om (langdurig en grondig) te overleggen. De uitdrukking heeft vaak een enigszins schertsende ondertoon.
Als het dieselmengsel net zo snel tot zelfontbranding komt als hexadecaan dan krijgt het dieselmengsel een cetaangetal van 100. Meestal heeft diesel een cetaangetal van 50. Bij benzine gebruikt men het octaangetal om de klopvastheid van het brandstofmengsel aan te duiden.
Schimmel en bacteriën
Als je een sterk muffige geur ruikt als je de airconditioning aanzet, dan is dit waarschijnlijk doordat er schimmel in de ventilatiekanalen van de auto zit. Vaak is dit bij oudere auto's erger, omdat schimmels en bacteriën in oude auto's meer kans hebben gehad zich te ontwikkelen.
Giet witte azijn op je handen. De chemische eigenschappen van witte azijn breken de verbindingen in diesel af, zodat de resten kunnen vervliegen. Giet genoeg azijn op je handen om je handpalmen en vingers ermee te kunnen bedekken. Wrijf de witte azijn 30 tot 45 seconden in je huid.
Wat ook kan zijn is dat de Klepseals kapot zijn , daarbij sijpelt er Motorolie langs de klepstelen de verbrandingskamer in,waardoor er Motorolie mee verbrand word, en Scooter gaat Roken.
Pas op voor rook
Bij het barbecueën op houtskool en briketten is vaak sprake van onvolledige verbranding. Dit veroorzaakt rook met roet en fijnstof. Ook druipt regelmatig vet op de kolen. Door de vlammen die hierbij ontstaan, brandt het vlees (gedeeltelijk) aan.
De verbranding van hout geeft rook. Normaal gesproken wordt de rook netjes afgevoerd door het rookkanaal, ook wel de schoorsteen genoemd. Zo krijgt u de warmte en sfeer van het houtvuur in huis en verdwijnen de rookgassen naar buiten.