Hoger in Google komen is een proces waarbij je een website aanpast om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Het aanpassen van je website om daarmee de vindbaarheid van de site te verbeteren wordt ook vaak SEO genoemd.
Als andere websites een linkje naar jouw site plaatsen word je sneller gevonden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is wel belangrijk dat die andere websites enige autoriteit hebben. Hoe belangrijker de website is die naar jouw bedrijf linkt, hoe meer het doet voor jouw vindbaarheid.
Als u bovenaan in Google terecht wilt komen, is een sterke titel essentieel. Met deze titel trekt u niet alleen de aandacht, ook moet voor bezoekers direct duidelijk zijn wat ze van uw website kunnen verwachten. De bezoeker moet het idee hebben dat hij of zij iets mist als hij niet doorklikt naar uw website.
Nadat je een nieuwe pagina hebt gepost, duurt het enige tijd voordat we deze crawlen en vervolgens nog enige tijd voordat we deze indexeren. De totale tijd kan variëren van één tot twee dagen tot een aantal weken en is afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hoe Google het web crawlt.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Om te beginnen meld je je site zelf bij Google aan. Daar kun je de dienst Google Search Console voor gebruiken. Er komt dan zo snel mogelijk een zoekrobot langs. Vraag daarnaast andere websites om links naar jouw site te maken.
De mogelijkheid bestaat dat je pagina's niet geïndexeerd worden door Google. Dit wil zeggen dat hij nog niet gevonden wordt. In de Meta (stukje html code in de bron van je site) kan aangegeven zijn dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Op deze manier kan Google je website dus niet vinden.
Als je bedrijf niet zichtbaar is op Google Maps, dan bestaan er waarschijnlijk weinig of geen vermeldingen op andere websites over jouw bedrijf. Je zult dus jouw bedrijf eerst moeten aanmelden en toevoegen op Google Maps.
Door Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat je hoger scoort in Google en beter en meer gevonden wordt door je potentiële doelgroep. Met de SEO Site Check-Up test kan je nagaan hoe jouw website scoort. Hoe hoger de score, hoe hoger je in de ranking staat en hoe sneller je gevonden wordt door zoekmachines.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Dit kan ontstaan doordat je website technisch niet helemaal goed staat, of dat er teksten gekopieerd worden naar andere (evt externe) pagina's. Te veel dubbele inhoud op een site kan zoekmachines verwarren en ervoor zorgen dat een pagina niet geïndexeerd wordt.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Je bouwt namelijk aan een steeds betere vindbaarheid en de autoriteit die je opbouwt is niet zomaar weg. De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand.
Met een bedrijfsprofiel op Google kunt u beheren hoe uw lokale bedrijf zichtbaar is in Google-producten, zoals Maps en Zoeken. Als u een bedrijf heeft dat klanten op een bepaalde locatie of binnen een bepaald servicegebied bedient, kunt u uw bedrijfsprofiel inzetten zodat mensen u beter kunnen vinden.
Google My Business (afgekort tot GMB), ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd, is een advertentiedienst voor lokale bedrijven die gerund wordt door Google. Het is volledig gratis te gebruiken en de enige eis is dat je op één of andere manier fysieke interacties biedt met je klanten.
Er zijn twee redenen waarom je bedrijf op Google Maps niet zichtbaar is. De eerste reden kan zijn dat je bedrijf nog niet op Google Maps staat. De tweede reden is dat Google de met jou concurrerende bedrijven, waardevoller inschat en daarom aan hen de voorkeur geeft.
Via de zoekmachine kan u net zo makkelijk achterhalen of een pagina geïndexeerd is. Dit doet u door 'site: + domeinnaam' in de zoekresultaten in te voeren. Wanneer uw zoekopdracht geen resultaten oplevert zal dit betekenen dat de pagina nog niet geïndexeerd is.