Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Saldo van een anonieme of persoonlijke kaart die nog niet verlopen is, kun je terugvragen bij de balie van een vervoerder. Je kunt ook een formulier gebruiken, maar dan moet je de kaart opsturen en kun je 'm later dus niet meer gebruiken.
Het overzetten van uw oude saldo naar de nieuwe OV Chipkaart is in principe heel eenvoudig te regelen en kan via de OV loketten bij een willekeurige vervoerder. Ga naar een OV loket van een willekeurige vervoerder en deze zal u verder helpen.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven.
Reacties. nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Zo werkt het
Je ontvangt direct een e-mail met de boodschap dat je je abonnement, kortingskaart of saldo kunt ophalen bij een ophaalpunt. Ga naar een bushalte waar een bus rijdt die een ophaalpunt heeft. Als de bus is gestopt houd je je OV-chipkaart 3 seconden tegen het ophaalapparaat.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Je kunt saldo kopen in onze webshop via de link bovenaan deze productpagina. Na het aanschaffen van saldo in onze webshop moet je het saldo nog op je kaart zetten. Dit kan op veel plekken in de regio, bij een geel ophaalpunt. Bekijk het overzicht met ophaalpunten.
Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt. Eventueel vragen we je voor afloop van je huidige kaart om een digitale pasfoto te uploaden. Doe dit wel op tijd, anders verloopt je OV-chipkaart alsnog.
De OV-chipkaart-app is niet meer actief en je kan ze niet langer in de Google Play Store vinden. Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, verwijst gebruikers naar de mobiele website.
Het studentenreisproduct (alleen als deze actief is), andere abonnementen en automatisch opladen worden van je oude OV-chipkaart overgezet op je nieuwe OV-chipkaart. Je kunt doorreizen met je oude OV-chipkaart tot de datum dat deze niet meer geldig is. Gebruik daarna je nieuwe OV-chipkaart.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Je kunt kiezen uit een bedrag van € 10, € 20, € 30, € 40 of € 50. Geef dit aan bij stap 1 in het bestel proces en betaal via iDEAL. Wanneer je het bestellen hebt afgerond zet dan nog het saldo op je kaart door deze op te halen bij een ophaalautomaat bij u in de buurt. Je kunt nu reizen met je OV-chipkaart.
Makkelijker en goedkoper is het om jouw reis te betalen met een OV-chipkaart. Dit is een pas waarop je saldo, een zogeheten reistegoed, kunt laden. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Je kunt handmatig saldo op OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat of bij een oplaadautomaat in diverse winkels.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat.
Wanneer heeft u er recht op? U heeft recht op gratis reizen met het openbaar vervoer zodra u de AOW-leeftijd heeft bereikt. De AOW-leeftijd in 2020 en 2021 is 66 jaar plus 4 maanden, in 2022 is dit 66 jaar plus 8 maanden.
Ben je ouder dan 65 en reis je met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo? Dan reis je altijd met een korting van 34%. Deze korting wordt automatisch verrekend als je in- en uitcheckt tijdens je reis. Deze korting gaat in vanaf de dag dat je 65 bent geworden.
U moet uw OV-chipkaart zelf opladen bij een oplaadpunt. Die staan op treinstations en in winkels zoals Primera, Albert Heijn. Opladen kan met uw Moneycard of bankpas.
Je kan hierna het studentenreisproduct ophalen bij een ophaalautomaat (de gele automaten o.a. op stations, bij Albert Heijns en tabakszaken). Ben je op zoek naar een ophaalpunt gebruik dan de servicepuntzoeker van OV-chipkaart.nl. Via de servicepuntenzoeker vind je OV-chipkaart servicepunten in heel Nederland.
Let op: Laad je je telefoon weleens op via een openbaar oplaadpunt, bijvoorbeeld op het vliegveld, een festival of op het station? Wees voorzichtig: neem zelf een oplader mee of liever nog: stop een powerbank in je tas.