Een goede boekhouding begint met een duidelijk overzicht van alle kosten en inkomsten. Die geven samen een actuele weergave van de financiële situatie van je bedrijf. De eerste stap in het opzetten van de financiële administratie is dan ook registreren wat er aan geld je onderneming in- en uitgaat.
Klasseren is zowel een papieren aangelegenheid als een digitaal gebeuren, maar het ene hoeft niet af te wijken van het andere. Beter nog, hoe meer beide klassementen op elkaar afgestemd zijn, hoe gemakkelijker klasseren wordt en hoe minder je erover moet nadenken. Hou je privé en professioneel klassement gescheiden.
Tip voor het ordenen van uw inkoopfacturen
De inkomende facturen archiveert u op boekstuknummer. Wanneer u een factuur ontvangt, dan boekt u deze in uw financiële administratie. De inkoopfactuur wordt dan voorzien van een boekstuknummer, zodat uw inkoopfacturen uiteindelijk op dit nummer terug te vinden zijn.
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
het een overzicht geeft van alle overeenkomsten en rekeningen. het alle belangrijke papieren en overeenkomsten vindbaar maakt. het rust brengt in hoofd en huis.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren. Kijk hier wat u moet bewaren en hoe u uw administratie bewaart.
Financiële administratie is het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële gegevens ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van een onderneming en het afleggen van verantwoording daarover.
Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren. Polisblad: Voor veel verzekeringen ontvang je jaarlijks een nieuw polisblad, bijvoorbeeld voor je zorgverzekering of inboedelverzekering. De polissen van voorgaande jaren kun je weggooien zodra je je nieuwe verzekeringspapieren hebt ontvangen.
het grootboek. de voorraadadministratie. de debiteuren- en crediteurenadministratie. de in- en verkoopadministratie.
Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.
U moet alle gegevens bewaren die voor de belastingheffing nodig zijn, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, facturen, kassabonnen, maar ook e-mailverkeer en kladpapier met aantekeningen. Uw administratie moet 'binnen een redelijke termijn' te controleren zijn.
De vereenvoudigde boekhouding bestaat uit het bijhouden van: een financieel dagboek, dat u kunt splitsen in een kas- en bankboek. Het kasboek omvat alle uitgaven en ontvangsten in geld, het bankboek omvat alle uitgaven en ontvangsten via een bankrekening.
Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Als je alles netjes bijhoudt kun je met de modernste boekhoudprogramma's van tegenwoordig je jaarrekening eruit laten rollen met een paar klikken. Besteed je het uit? Dan doet jouw boekhouder dit voor je.
Een klassement moet binnen handbereik staan. Documenten i.v.m. afgewerkte dossiers die u niet direct meer nodig heeft, slaat u op in een archief. Een archief moet niet binnen handbereik staan.
Met het gratis boekhoudprogramma van Tellow kun je gratis 3 facturen maken en versturen per maand. Dankzij een winst- en verliesrekening, automatisch inladen van transacties en overzicht van betaalde en onbetaalde facturen kun je hiermee eenvoudig de boekhouding bijhouden en handmatig de btw-aangifte indienen.
Je kan meer leren over boekhouden door je online in te lezen, door hulp te vragen aan vrienden of kennissen die veel boekhoudkundige kennis hebben of door een cursus te volgen zoals de Basiscursus boekhouden (BKB®) / Elementair boekhouden.