Hoe krijg ik mijn administratie op orde?

Zo pak je dat aan.
  1. Wees gedisciplineerd. Les één bij het ordenen van je administratie: maak het niet te ingewikkeld. ...
  2. Berg alles op in een map. ...
  3. Plaats reminders. ...
  4. Check je rekeningen. ...
  5. Leg jaaropgaven apart. ...
  6. Berg belangrijke papieren overzichtelijk op. ...
  7. Maak duidelijke afspraken. ...
  8. Loop je financiën regelmatig door.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op businessinsider.nl

Hoe ruim ik mijn administratie op?

SOS opruimen: zo pak jij je ontplofte administratie aan
  • Wat moet je allemaal bijhouden? ...
  • Maak mappen per categorie. ...
  • Kies een vaste plek om je administratie te doen. ...
  • Hou niet alles bij. ...
  • Laat geen documenten rondslingeren. ...
  • Ruim meteen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op flair.be

Hoe organiseer ik mijn administratie thuis?

Thuisadministratie ordenen
  1. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven.
  2. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.
  3. Van elke stapel bepaal je wat hoort bij jou, bij je partner of bij de gezamenlijke administratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Hoe papieren ordenen?

Zo breng je orde in je papierwerk
  1. Stap 1: maak tijd en ruimte voor je grote schoonmaak.
  2. Stap 2: denk na over een systeem dat voor jou werkt.
  3. Stap 3: maak stapels per categorie.
  4. Stap 4: bewaar in een handig opbergsysteem.
  5. Stap 5: berg papieren vanaf nu meteen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brightplus.be

Welke mappen voor administratie?

Verdeel de mappen bijvoorbeeld op de volgende manier:
  • Map 1: Verzekeringen.
  • Map 2: Bankzaken, hypotheek, leningen.
  • Map 3: Huis.
  • Map 4: Vervoer.
  • Map 5: Belastingdienst.
  • Map 6: Werk en pensioen.
  • Map 7: Kind één.
  • Map 8: Kind twee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op huishoudgoeroe.nl

Overzichtelijk en eenvoudig je administratie opzetten

44 gerelateerde vragen gevonden

Hoe eigen administratie bijhouden?

10 tips voor een betere administratie
  1. 1 Plan vaste momenten in je agenda. ...
  2. 2 Sorteer alle post. ...
  3. 3 Voorkom extra kosten door uitstellen. ...
  4. 4 Automatiseren is tijd besparen. ...
  5. 5 Stuur je bedrijf op basis van je cijfers. ...
  6. 6 Laat je administratie controleren. ...
  7. 7 Houd gewerkte uren bij. ...
  8. 8 Laat klanten betalen via iDEAL.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op renedebonth.nl

Hoe maak ik een eenvoudige boekhouding?

Een goede boekhouding begint met een duidelijk overzicht van alle kosten en inkomsten. Die geven samen een actuele weergave van de financiële situatie van je bedrijf. De eerste stap in het opzetten van de financiële administratie is dan ook registreren wat er aan geld je onderneming in- en uitgaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe kan je klasseren?

Klasseren is zowel een papieren aangelegenheid als een digitaal gebeuren, maar het ene hoeft niet af te wijken van het andere. Beter nog, hoe meer beide klassementen op elkaar afgestemd zijn, hoe gemakkelijker klasseren wordt en hoe minder je erover moet nadenken. Hou je privé en professioneel klassement gescheiden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sterck-magazine.be

Hoe facturen sorteren?

Tip voor het ordenen van uw inkoopfacturen

De inkomende facturen archiveert u op boekstuknummer. Wanneer u een factuur ontvangt, dan boekt u deze in uw financiële administratie. De inkoopfactuur wordt dan voorzien van een boekstuknummer, zodat uw inkoopfacturen uiteindelijk op dit nummer terug te vinden zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op actium.nl

Wat voor papieren moet je bewaren?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een persoonlijke administratie?

het een overzicht geeft van alle overeenkomsten en rekeningen. het alle belangrijke papieren en overeenkomsten vindbaar maakt. het rust brengt in hoofd en huis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financieelredzaam.be

Hoe lang moet je de administratie bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren. Kijk hier wat u moet bewaren en hoe u uw administratie bewaart.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat valt er onder de financiele administratie?

Financiële administratie is het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële gegevens ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van een onderneming en het afleggen van verantwoording daarover.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-boekhouden.nl

Hoe lang moet je officiele papieren bewaren?

Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren. Polisblad: Voor veel verzekeringen ontvang je jaarlijks een nieuw polisblad, bijvoorbeeld voor je zorgverzekering of inboedelverzekering. De polissen van voorgaande jaren kun je weggooien zodra je je nieuwe verzekeringspapieren hebt ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Wat moet je bewaren voor de Belastingdienst?

het grootboek. de voorraadadministratie. de debiteuren- en crediteurenadministratie. de in- en verkoopadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang moet je facturen bewaren voor de belasting?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Waar moet een goede administratie aan voldoen?

U moet alle gegevens bewaren die voor de belastingheffing nodig zijn, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, facturen, kassabonnen, maar ook e-mailverkeer en kladpapier met aantekeningen. Uw administratie moet 'binnen een redelijke termijn' te controleren zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe ziet een eenvoudige boekhouding eruit?

De vereenvoudigde boekhouding bestaat uit het bijhouden van: een financieel dagboek, dat u kunt splitsen in een kas- en bankboek. Het kasboek omvat alle uitgaven en ontvangsten in geld, het bankboek omvat alle uitgaven en ontvangsten via een bankrekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoe ziet een goede boekhouding eruit?

Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Als je alles netjes bijhoudt kun je met de modernste boekhoudprogramma's van tegenwoordig je jaarrekening eruit laten rollen met een paar klikken. Besteed je het uit? Dan doet jouw boekhouder dit voor je.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op geenboekhoudernodig.nl

Hoe maak je een goed archief?

Een slecht archief kost je elke dag veel tijd.
  1. Het moet bij je passen. ...
  2. Gebruik als het even kan slechts één archief. ...
  3. Gebruik voor elk onderwerp een aparte map. ...
  4. Sorteer de mappen op alfabetische volgorde. ...
  5. Zorg voor nette labels op je mappen. ...
  6. Leg al het materiaal voor het grijpen. ...
  7. Schoon elk jaar je archief op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op meereffect.nl

Wat zijn kenmerken van een goed archief?

Een goed archief moet voldoen aan kwaliteitsnormen.
...
Er zijn vier kwaliteitseisen vanuit NEN-ISO 15489: authenticiteit, betrouwbaarheid, integriteit en bruikbaarheid.
  • Authenticiteit: het bestand moet zijn wat het beweert te zijn.
  • Betrouwbaarheid: de inhoud van het bestand moet kloppen met de feiten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op druchtman.nl

Wat is het verschil tussen klasseren en archiveren?

Een klassement moet binnen handbereik staan. Documenten i.v.m. afgewerkte dossiers die u niet direct meer nodig heeft, slaat u op in een archief. Een archief moet niet binnen handbereik staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlex.be

Wat moet je als basis administratie opzetten?

Welke gegevens moet u bewaren?
  1. kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen.
  2. financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek.
  3. tussentijds gemaakte controleberekeningen.
  4. ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen.
  5. bankafschriften.
  6. contracten, overeenkomsten en andere afspraken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat is het beste gratis boekhoudprogramma?

Met het gratis boekhoudprogramma van Tellow kun je gratis 3 facturen maken en versturen per maand. Dankzij een winst- en verliesrekening, automatisch inladen van transacties en overzicht van betaalde en onbetaalde facturen kun je hiermee eenvoudig de boekhouding bijhouden en handmatig de btw-aangifte indienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemeneninternet.nl

Hoe begin je met boekhouden?

Je kan meer leren over boekhouden door je online in te lezen, door hulp te vragen aan vrienden of kennissen die veel boekhoudkundige kennis hebben of door een cursus te volgen zoals de Basiscursus boekhouden (BKB®) / Elementair boekhouden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Kun je cavia's wassen?
Volgende artikel  
Is er een tekort aan makelaars?