De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig? Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
De tweede vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden: de stelregel is dat het 6 graden kouder wordt met iedere 1000m stijgen, ofwel 0.6°C per 100m. In uitzonderlijke gevallen scheelt het meer dan 1.5°C per 100m, in sommige gevallen (in een inversie) loopt de temperatuur zelfs op naarmate men hoger komt.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Over het algemeen daalt de temperatuur naarmate de hoogte toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte.
We kennen de temperatuur van de aarde en nu kan de stralingswet van Stefan-Boltzmann, onderdeel van de warmteleer, worden toegepast. Een eenvoudige berekening leert dat de temperatuur van de hemel 525 graden celsius is.
Het absolute nulpunt of nul Kelvin, is min 273 graden Celsius, de temperatuur waarop atomen in theorie volledig zouden moeten stoppen met bewegen. Met een temperatuur van 100 nanoKelvin zijn de BEC's in het ISS kouder dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte, waar het zo'n 3 Kelvin is of -270 graden.
Sowieso altijd handig om een strip paracetamol in je tas te hebben. Als vrouw zijnde zijn tampons ook erg handig om altijd in je tas te hebben. In het vliegtuig kan het wel eens heel koud worden. Je krijgt meestal een dekentje maar meestal is dit niet genoeg en dan is het fijn om wat warms aan te trekken.
Gemakkelijke kleding voor in het vliegtuig begint bij een comfortabele broek! Een comfortabele broek is waar het allemaal mee begint! Wij raden je aan om een broek aan te trekken die veel stretch bevat en lekker zit. Tegelijkertijd wil je liever niet in een legging op het vliegveld verschijnen.
Kleding vliegtuig
Reis je naar een warm land, dan kan je wellicht het beste een hemdje aantrekken onder een t-shirt met lange of korte mouwen. Kies iets dat tegen een stootje en een vlek kan, eventueel neem je sneldrogend materiaal! Mocht je geen zin hebben in een vest, dan kan je ook een lekkere sweater aantrekken.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.