Hoe komt olie in intercooler?

In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen. Dat door deze verontreiniging het motorvermogen daalt, is nog te overzien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngrossier.nl

Hoe weet je of intercooler kapot is?

Jensen: "Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of extreme rook uit de uitlaat. Als de druk in het turbosysteem onjuist is bevat het lucht-brandstofmengsel onvoldoende zuurstof.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amt.nl

Wat is het nut van een intercooler?

De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld. De intercooler is in de meeste gevallen geplaatst in de voorbumper en wordt dus door de rijwind gekoeld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrec-technocenter.nl

Kan een turbo olie lekken?

Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op masterturbo.nl

Kan een turbo olie verbruiken?

De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op smartforum.nl

8 Signs of turbo going bad

25 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de 3 meest voorkomende oorzaken van Turboschades?

Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngrossier.nl

Hoe lang kan een turbo draaien zonder olie?

Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op turbochargers.nl

Hoe merk je dat je turbo kapot gaat?

Tekenen dat de turbo slijt

Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoweek.nl

Wat merk je van een kapotte turbo?

Hieronder vind je een aantal symptomen die horen bij een kapotgaande turbo.
  • Er kan blauwe rook uit de uitlaat komen. ...
  • Er komt witte rook uit de uitlaat. ...
  • Er komt zwarte rook uit de uitlaat. ...
  • De prestaties van de motor nemen af. ...
  • Een hoog olieverbruik.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bogijn.nl

Hoe klinkt een kapotte turbo?

Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autodoc.nl

Wat kost intercooler vervangen?

De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op auto-onderdelenshop.be

Hoe warm wordt een intercooler?

Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mvwautotechniek.nl

Waarom fluit mijn turbo?

Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amt.nl

Waar zit de intercooler?

Rijwind zorgt voor koeling

Naast intercoolers die met koude lucht werken, zijn er ook watergekoelde intercoolers. Sommige auto's hebben ook twee intercoolers. Dit zie je vaak bij krachtige auto's met grotere turbo's. De intercooler wordt vaak dicht achter de voorbumper geplaatst, zodat er veel koude lucht instroomt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autorai.nl

Kan een intercooler te groot zijn?

Een intercooler kan nooit te groot zijn. Dat is misschien niet helemaal waar omdat er drukverlies op kan treden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op multistrobe.nl

Hoeveel koelt een intercooler?

Nut intercooler

Het gevolg van een actieve turbo is echter dat de inlaatluchttemperatuur toeneemt, waardoor de vullingsgraad afneemt en tegelijkertijd het motorvermogen daalt. De intercooler zorgt er voor dat de luchttemperatuur van de turbo afkoelt van 130°C tot 60°C.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngrossier.nl

Wat is slecht voor de turbo?

Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngrossier.nl

Wat betekent witte rook uit de uitlaat?

Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autocrew.com

Hoeveel kilometer gaat een turbo mee?

De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Heeft een turbo olie nodig?

Een belangrijke taak van olie is het koelen van de turbo. Zodra die in de turbo komt, neemt de olie de temperatuur van de turbo mee. Als de olie te lang achterblijft door een slechte afvoer, wordt deze te heet. Dit zorgt voor verkoling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngrossier.nl

Wat kost een turbo revisie?

De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoeveel kost het om een turbo vervangen?

Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Hoeveel toeren met koude motor?

Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lijzengacitroens.nl

Is een motor met turbo zuiniger?

Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dutchperformanceproducts.nl

Waarom turbo laten afkoelen?

Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Populaire vragen