De simpelste en zekerste manier om bovenaan te komen in Google, is door ervoor te betalen. Via Google Adwords kun je instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De hoogste bieder per klik krijgt de bovenste positie.
URL's die helpen om bovenaan in Google te komen zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord. Naast de paginatitels, je teksten en de linkjes op de site gebruiken zoekmachines de URL om je website beter te begrijpen. Je ziet dit ook terug op de ze pagina.
Je bouwt namelijk aan een steeds betere vindbaarheid en de autoriteit die je opbouwt is niet zomaar weg. De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand.
Hoe komt een website in Google? Google merkt vanzelf dat er een nieuwe website is. Er komt dan een zoekrobot langs die alle inhoud bekijkt. Google kijkt dan bij welke zoekwoorden je website past en zet je in de zoekresultaten.
Check waar jouw website in Google staat met Google Search Console. Er is een groot aanbod in tools om te zien waar staat mijn website in google. Een deel van deze tools zijn gratis maar je kunt ook kiezen voor een betaalde tool. Vaak biedt een betaalde versie meer mogelijkheden.
Als Google niet alle pagina's op je site lijkt te vinden, kan dit aangeven dat Google de pagina's niet kan vinden (crawlen) of ze niet correct kan interpreteren wanneer ze worden gevonden (indexeren). Lees meer over de basisprincipes van crawlen en indexeren.
Hoelang doet Google over het indexeren van mijn website? Je hebt net een nieuwe website en wilt deze zo snel mogelijk laten indexeren door Google zodat je snel gevonden wordt op het internet. Gemiddeld duurt dit ongeveer 4 dagen tot 1 maand.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Via de zoekmachine kan u net zo makkelijk achterhalen of een pagina geïndexeerd is. Dit doet u door 'site: + domeinnaam' in de zoekresultaten in te voeren. Wanneer uw zoekopdracht geen resultaten oplevert zal dit betekenen dat de pagina nog niet geïndexeerd is.
De Google-index lijkt op de index van een bibliotheek, die informatie bevat over alle boeken in de bibliotheek. Maar in plaats van boeken vermeldt de Google-index alle webpagina's die Google kent. Wanneer Google uw site bezoekt, worden nieuwe en bijgewerkte pagina's gedetecteerd en wordt de Google-index bijgewerkt.
Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door middel van zoekmachinesoftware ofwel “bots”. Deze bots verkennen de webpagina om de inhoud hiervan te kunnen indexeren.
Dit kan ontstaan doordat je website technisch niet helemaal goed staat, of dat er teksten gekopieerd worden naar andere (evt externe) pagina's. Te veel dubbele inhoud op een site kan zoekmachines verwarren en ervoor zorgen dat een pagina niet geïndexeerd wordt.
Schoon de cache van je DNS op.
Je computer heeft een DNS-cache dat verouderd of beschadigd kan raken, waardoor je soms bepaalde websites niet kunt openen. Soms kun je er door simpelweg je DNS-cache op te schonen voor zorgen dat je je favoriete websites weer kunt openen.
Als u instellingen wijzigt of bepaalde taken uitvoert, zoals mobiele apparaten en gebruikers beheren, worden de wijzigingen voor de meeste klanten binnen enkele minuten van kracht. Voor sommige wijzigingen kan dat tot 24 uur duren. Soms ziet u een waarschuwingsmelding als het lang gaat duren.
Om je website beter vindbaar te krijgen in Google moet je dan eerst weten waar de zoeker precies opzoek naar is. Via de zoekwoordplanner van Google kan je bekijken welke woorden zoekers gebruiken in de zoekmachine om informatie over jouw product of dienst op te vragen.
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Met crawlability wordt bedoeld dat de website goed te scannen is door zoekmachines, waarvan Google natuurlijk de belangrijkste is. Google volgt alle links op een website.
De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.
Indexeerbaarheid verwijst naar het vermogen van de zoekmachine om een pagina te analyseren en aan zijn index toe te kunnen voegen. Als een website problemen heeft met de indexeerbaarheid, kan de zoekmachine de website wel crawlen.
Indexeren staat voor het verzamelen van informatie die op webpagina's aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. Een crawler is een geautomatiseerd script dat pagina's bezoekt en indexeert om zo de inhoud van websites bepalen.
De index van een zoekmachine is de database waar alle websites zijn opgeslagen die de zoekmachine is tegengekomen. Wanneer een zoekmachine een webpagina niet kan bereiken wordt deze ook niet opgenomen in de index.