bijvoorbeeld per product 10 euro brutowinst en het product verkoopt hij voor 5 euro 10 - 5 = 5,- euro = inkoop prijs.
Je kunt de inkoopwaarde van de omzet ook berekenen met de Beta formule. Deze formule is als volgt: Beginvoorraad + Inkopen - Eindvoorraad = Verkopen.
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
De prijsbepaling kan op verschillende methodes gedaan worden. Zo is er de vraag georiënteerde prijszetting, kosten georiënteerde prijszetten en de concurrentie georiënteerde prijszetting.
Inkoopkosten is het bedrag dat het jou als bedrijf kost om je product te maken of bestellen. De inkoopwaarde van de omzet is het bedrag dat jij aan verkopen kwijt bent in een bepaalde periode. Hierdoor is de inkoopwaarde van de omzet niet altijd gelijk aan de inkopen. Stel, je verkoopt kaarsen.
Iedere ondernemer of zzp'er weet natuurlijk wel wat omzet inhoudt. Dit zijn namelijk al die bedragen die jij aan klanten factureert die ervoor zorgen dat er bij jou geld binnenkomt. Deze bedragen zijn overigens exclusief btw.
De inkoopwaarde van de omzet is de inkoopprijs van de verkochte producten. Het begrip inkoopwaarde van de omzet komt voor bij handelsondernemingen. Je koopt hierbij producten in, om ze vervolgens met winst te verkopen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Even vanuit het oogpunt van een webwinkelier. Kleding moet bij ons minimaal 2 x de inkoopprijs opbrengen, normaal ongeveer 2,2. Dit is inclusief btw. Dus 5 euro inkoop is 10 euro verkoop waar dus 2 euro btw vanaf gaat en dus houden we 3 euro over.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
De inkoopwaarde van de omzet is de inkoopwaarde van de verkochte producten. Oftewel: het is de inkoopprijs van de verkochte producten.
De Inkoopkosten zijn de kosten die je als ondernemer maakt voor de inkoop van producten die je later weer gaat verkopen. Andere benamingen voor de Inkoopkosten zijn 'inkoopwaarde van de omzet' en 'kostprijs van de omzet'.
De voorraadwaarde op uw balans kunt u handmatig, via de Inboekmodule, boeken. U kunt dit zo vaak doen als u dat wenst. Echter, dit verschilt per onderneming en ondernemingsvorm. Raadpleeg uw accountant over de frequentie van het inboeken van de voorraadwaarde.
Kosten van grond- en hulpstoffen, verpakkingsmiddelen, handelsgoederen, loondiensten en uitbestede werkzaamheden, voor zover verbruikt bij de productie van de in het verslagjaar verkochte goederen en diensten.
Voor wie geldt de btw? Als u ondernemer bent, heft u btw op verkopen en betaalt u btw bij inkopen. U berekent dus btw aan uw klanten, en betaalt btw aan uw leveranciers. Vervolgens betaalt u over uw omzet btw aan de Belastingdienst (maar niet als uw onderneming vrijgesteld is van btw).
Vermenigvuldig het aantal producten x verkoopprijs. Voorbeeld: u verkoopt per dag 3 laptops in uw computerwinkel x € 700 = € 2.100 x 6 dagen = € 12.600 per week x 48 weken = € 604.800 omzet per jaar En u verkoopt 2 tablets per dag x € 400 = € 800 x 6 dagen = € 4.800 x 48 weken = €230.400.
De formule voor nettowinst is: brutowinst - alle indirecte kosten van het bedrijf en belastingen. Een andere berekening is: de omzet - alle kosten, dus directe en indirecte kosten en belastingen.
De brutomarge is een verhouding die meet hoe winstgevend uw bedrijf is. Het vertegenwoordigt het percentage van de totale verkoopopbrengsten dat uw bedrijf behoudt na het maken van de directe kosten die verband houden met de productie van de verkochte goederen en diensten.
Je berekent de brutowinst door de inkoopkosten af te trekken van de omzet. In het geval van de negentig tasjes is de omzet €2.250 en de inkoopkosten zijn €900. Dat betekent dat je in dit geval een brutowinst hebt van: €2.250 – €900 = €1.350.
De juiste prijs voor je product of dienst is dus de hoogst mogelijke prijs die klanten willen betalen. Vooral start-ups zondigen tegen deze regel. Omdat ze redeneren 'Alleen als we goedkoper zijn dan de concurrentie maken we een kans'.
Bij de kostprijsplus methode wordt de hoogte van je prijs berekend door bovenop je productiekosten een bepaalde winstmarge te rekenen. Zolang je de zelfgemaakte kosten op de juiste manier berekent en je verwachtingen van de afzet gegrond zijn, werk je bij deze methode dus altijd met winst.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.