Hoe u zich kunt inschrijven bij KVK hangt af van uw rechtsvorm: Zzp'ers kunnen zich online inschrijven en daarna een afspraak maken bij een KVK-kantoor. Een medewerker controleert daar uw legitimatiebewijs en uw inschrijving. Voor andere rechtsvormen maakt u een afspraak bij KVK of een notaris regelt de inschrijving.
Inschrijven bij KVK is alleen nodig als u echt ondernemer bent. Volgens KVK bent u ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert om winst te maken. Lees aan welke criteria u moet voldoen om u in te schrijven.
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost € 50. Je betaalt de KvK een zogenaamde inschrijfvergoeding. Dit bedrag moet je ter plekke voldoen en dit mag alleen met een pinpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om contant te betalen.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Schrijf je je bedrijf een week voor of na de start van je bedrijfsactiviteiten in?Dan ontvang je direct je KVK-nummer. Je kunt maximaal drie maanden voordat je van start gaat bij KVK langskomen om je inschrijving voor te bereiden.
Het kan voorkomen dat je nog niet gestart bent met je bedrijf, maar wél een KVK-nummer nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je een pand wilt huren, vergunningen moet aanvragen of een collectie wilt inkopen. Je bent dan nog niet van start gegaan met je bedrijf, maar kunt je wel alvast inschrijven om een KVK-nummer te krijgen.
Let op! Is uw omzet per kalenderjaar maximaal € 1.800, bent u niet verplicht uw onderneming aan te melden bij de Kamer van Koophandel en hebt u dit ook niet gedaan, én hebt u geen btw betaald die u in aftrek wilt brengen? Dan bent u niet verplicht u als btw-ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst.
Gevolgen niet inschrijven KvK
Als jij je niet inschrijft kan dat gevolgen hebben. De Belastingdienst grijpt in als je wel ondernemer bent, maar jij je niet inschrijft. De Belastingdienst kan aan je inkomsten vaststellen dat je ondernemer bent (geweest). Dat betekent dat je omzetbelasting moet afdragen (btw).
Voor een eenmanszaak gaat het om 75 euro. Je betaalt dat bedrag eenmalig voor de inschrijving in het Handelsregister. Het zijn kosten die de KvK berekent om het register te kunnen beheren. In dat register komen jouw bedrijfsgegevens te staan, naast die van andere bedrijven die in Nederland actief zijn.
Kan ik een btw-nummer aanvragen zonder KVK-inschrijving? Het korte antwoord: Ja, dat kan!
Inschrijven bij KVK moet als je ondernemer bent. Je bent ondernemer als je voldoet aan een aantal regels. Deze regels noemen we ondernemerscriteria. Kort samengevat moet je zelfstandig producten of diensten leveren aan anderen tegen een (commerciële) vergoeding.
Zzp'ers kunnen zich online inschrijven en daarna een afspraak maken bij een KVK-kantoor. Een medewerker controleert daar uw legitimatiebewijs en uw inschrijving. Voor andere rechtsvormen maakt u een afspraak bij KVK of een notaris regelt de inschrijving.
De kamer van koophandel hanteert grofweg dezelfde criteria als de belastingdienst. Als je door de belastingdienst als ondernemer wordt aangemerkt is het raadzaam je in te schrijven bij de KvK. Het voordeel van inschrijven bij de kamer van koophandel is dat je meteen ook wordt geregistreerd bij de belastingdienst.
Waarom een KvK-nummer aanvragen? Het KvK-nummer wordt ook wel het handelsregisternummer genoemd. Een KvK-nummer is verplicht voor alle ondernemers die diensten of producten leveren en hier meer dan de kostprijs voor vragen.
Registreer uzelf als niet-ingezetene
Als u maximaal 4 maanden in Nederland wilt werken als zzp'er (bijvoorbeeld voor een tijdelijke klus) maar niet in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) Zoek een gemeente met een RNI-loket en maak een afspraak.
Schrijf uw onderneming in bij KVK
Dan moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. De kosten hiervoor zijn € 80,10 (inschrijfvergoeding). KVK geeft uw gegevens vervolgens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.
Deze inschrijfvergoeding is voor ondernemers fiscaal aftrekbaar. Je betaalt inschrijfvergoeding bij: de eerste inschrijving van een onderneming of organisatie in het Handelsregister; een voortzetting, overname, splitsing of fusie waarbij een nieuwe inschrijving in het Handelsregister ontstaat met een nieuw KVK-nummer.
U bent niet verplicht om uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en u hebt dat ook niet gedaan. Uw omzet per kalenderjaar is maximaal € 1.800.
Ben je nog maar net begonnen met zelfstandig ondernemen? Dan kan het zijn dat je nog niet voldoet aan alle inschrijfvoorwaarden van de KVK. Toch wil je niet langer wachten en beginnen met freelancen. Om te factureren heb je echter wel een btw-nummer nodig voor freelance werken zonder KVK-inschrijving.
Inschrijven als freelancer bij KVK
Als ondernemer moet u zich verplicht inschrijven in het Handelsregister van KVK. Dat kost € 80,10 (inschrijfvergoeding). KVK geeft vervolgens uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij stuurt u binnen 2 weken uw btw-id en omzetbelastingdienstnummer per post.
Inschrijven KvK zonder adres is mogelijk. Bij ons betaal je geen extra kosten voor een KvK postadres. Dit betekent dat je ook geen huurborg hoeft te betalen. Ook betaal je geen extra kosten voor het verwerken en versturen van de post.
Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. Ben je een eenmanszaak of vof begonnen, dan geven wij je gegevens door aan de Belastingdienst. Van de Belastingdienst krijg je per post twee nummers. Je btw-id voor communicatie met klanten en leveranciers.
Mocht je toch eerder willen inschrijven, bedenk dan goed waarom je ingeschreven wilt staan. De Kamer van Koophandel kan namelijk je inschrijving weigeren.Dit doen ze als ze van mening zijn dat je geen onderneming drijft.
Je kunt zonder KvK-inschrijving namelijk niet onbeperkt freelancen. De grens tot waar je belastingvrij mag verdienen, ligt nu op € 8.450.