In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Fietsslot openbreken met een haakse slijper
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen.
Richt op het stuk waar het slot vastzit, want de pinnen zitten daar recht onder. Werk met korte, scherpe tikken, net zolang tot de pinnen los genoeg zijn om het slot open te krijgen. Als je geen hamer bij de hand hebt, kun je hier ook het handvat van een schroevendraaier of een ander voorwerp voor gebruiken.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Kijk het type slot na
Slot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Laten we even meteen heel eerlijk zijn, maar strikt genomen is geen enkel slot onfeilbaar. Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
Als uw deur deurscharnieren heeft aan de buitenkant, kunt u de scharnierpennen eruit tikken of trekken met een schroevendraaier. Daarna maakt u de deur open bij de scharnieren. U kunt een raampje intikken bij de deur. Kijk echter wel uit als u uw arm er doorheen steekt om de deur open te maken.
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt.
Een geblokkeerd slot openen. Duw en trek aan de deur terwijl je de sleutel omdraait. Bij oudere deuren moet je vaak de deur bewegen terwijl je met de sleutel speelt omdat de verwrongen deur het slot in een vreemde hoek trekt. Geef druk in elke richting: naar boven, naar beneden, naar je toe, van je weg.
Indien de sleutel helemaal niet meer draait als deze in het slot zit, is de cilinder van uw slot waarschijnlijk geblokkeerd. Met slotspray kunt u mogelijk de cilinder nog in beweging krijgen. Krijgt u het slot nog open? Ook dan is het aan te raden om de cilinder te vervangen.
Als u nog wel de sleutel heeft maar het cilinderslot wilt niet draaien, dan wordt de sleutel meestal geblokkeerd door een vastzittende pal. Een cilinderslot zit vol met kleine veertjes en palletjes en als 1 van deze palletjes blokkeert dan kan de sleutel niet gedraaid worden.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Bij het op slot zetten van de fiets met een ringslot komt er een beugel vrij; via een combinatie van het omdraaien van de sleutel en het naar beneden duwen van de 'schuif'. De beugel vormt vervolgens samen met het gehele slot een ring door de spaken van het achterwiel, zodat het wiel blokkeert bij het draaien.
De meeste ringsloten zitten vast met twee boutjes of zelftappers. Deze kun je eenvoudig losdraaien met een inbussleutel, dopsleutel 8 of soms een schroevendraaier. Nadat de bouten los zijn kun je het slot eenvoudig los halen. Sommige sloten zitten nog met een derde boutje vast, net onder het spatbord.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.