Houd, bij een draaiende motor, de uitlaatpijp met een doek dicht. Er moet dan druk opbouwen zonder dat je een sissend geluid hoort. Hoor je wel een sissend geluid onder de auto vandaan komen? Dan is er een lek waardoor uitlaatgas ontsnapt.
Je auto maakt een ronkend, sissend of knetterend geluid
Dan is het goed mogelijk dat je uitlaat lek of kapot is. Rijden met een lekke uitlaat is gevaarlijk, omdat gassen je auto kunnen binnendringen. Bovendien is het verboden. Je kunt een bekeuring krijgen vanwege geluidsoverlast.
Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat.
Als de uitlaat van jouw auto lawaai maakt, denk je terecht, in eerste instantie aan een defecte of beschadigde demper. Als een demper een klein scheurtje bevat, zal je een afwijkend geluid horen. Wordt de scheur groter, dan zal het lawaai ook toenemen. Soms is een scheurtje door een las-expert te repareren.
Hoe ontdek je een lek
Laat de motor draaien en druk een stuk houten balk of een oud boek tegen uitgang van de uitlaat. Je voelt de druk opbouwen. Als je verder niks geks hoort, is het prima. Als je een sissend geluid hoort, dan zit er ergens een lek.
Soorten uitlaatgeluiden
Toenemend motorgeluid duidt vaak op een gat of scheur in de demper. Ratelen of trillen kan betekenen dat de demper los zit. Stuiteren of het geluid van een kiezelsteen in een blik kan betekenen dat de isolatie in de demper los is geraakt en gerepareerd moet worden.
Er zijn nu twee mogelijkheden, namelijk: Hoort u een ratelend geluid dan is de katalysator defect en zal deze vervangen moeten worden.
Als het klinkt alsof er iets onder uw auto sleept, schrapend of ratelend over de weg , is het tijd om onmiddellijk te stoppen. Dit is waarschijnlijk een uitlaatpijp die los is geraakt. Het is gevaarlijk om te rijden met een slepende pijp en het kan een gevaar vormen voor auto's achter u vanwege rondvliegende vonken.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop.
Een lekke uitlaat kun je meestal eenvoudig herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt of knalt dan is deze kapot. Met een lekke uitlaat mag je niet verder blijven rijden.
Metalen trillingen en geratel
Als uw uitlaat los is geraakt, hoort u een metaalachtig geratel in uw cabine. Vaak gaat dit gepaard met een lichte trilling die u voelt via uw stoel, stuur of gaspedaal.
Uitlaat vervangen kosten
De prijs van de uitlaat zal liggen tussen de €310 en €330. Wanneer u via het bovenstaande menu uw kenteken en woonplaats invult, kunt u alle garages in uw buurt met bijbehorende prijzen zien. Zo kunt u een afspraak maken voor het vervangen van de uitlaat bij een gewenste garage.
Rijd met een slechte uitlaat en u kunt symptomen van uitlaatschade ervaren, zoals vreemde geluiden, trillingen, verminderde motorefficiëntie en/of rook uit de uitlaat. U mag uw voertuig niet rijden met een beschadigd uitlaatsysteem . Dit is niet veilig en kan een negatief effect hebben op uw portemonnee en uw gezondheid.
Een kapotte uitlaat kan een sissend geluid, geratel, een laag gerommel of zelfs een luid gebrul produceren. Het kan luider zijn wanneer u de motor versnelt en stiller wanneer deze stationair draait. In sommige gevallen kan het klinken alsof er lucht uit de motor wordt gezogen in plaats van een echt geluid.
Kan ik blijven rijden met een kapotte uitlaat? Nee. Het rijden met een kapotte uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal.
Een zingend, zoemend bijgeluid in de achterbanden duidt meestal op het verschijnsel 'gecupte' banden. Dat is een kleine afwijking in de slijtage van de profielblokken. Die slijten niet helemaal recht af, in de draairichting gezien. Op den duur vormt zich een zogenaamd zaagtandprofiel en dat veroorzaakt het bijgeluid.
Als de aandrijfas of de onderdelen ervan versleten of beschadigd zijn, kan dit de goede werking van het stuursysteem belemmeren. Het meest voorkomende teken van dit probleem is een merkbare weerstand bij het draaien van het stuurwiel, vergezeld van knarsende of klikkende geluiden .
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan 'ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
Een ratelend geluid tijdens het optrekken van de auto kan veroorzaakt worden door een loszittende uitlaat. Het onderdeel kan door trillingen die tijdens het rijden ontstaan gaan tikken of ratelen.
Metalen trillingen kunnen een teken zijn dat er iets de uitlaatpijp raakt of dat een klem, steunbeugel of bevestiging los is geraakt . Als er iets mis is met uw katalysator, hoort u iets dat klinkt als een schuddende doos gevuld met stenen terwijl uw voertuig stilstaat.
Harde geluiden: Een van de eerste tekenen van een defecte flexpijp is een hard rommelend geluid . Als er een scheur in uw flexverbinding zit, klinkt het alsof u een extreem luidruchtige motor hebt. De flexverbinding van de uitlaat kan ook een sissend of tikkend geluid produceren dat luider wordt naarmate u sneller gaat.
Herkennen van een kapotte katalysator
Dit zijn de meest voorkomende manieren waar u een kapotte katalysator aan herkent: Minder vermogen van de motor. Een rammelend geluid. Het lampje van de motor brandt op uw dashboard.
Oververhitting kan ervoor zorgen dat het katalysatormateriaal smelt of uit elkaar valt , waardoor de converter niet meer effectief is. Brandstofkwaliteit: Slechte kwaliteit benzine of dieselbrandstof kan hogere niveaus zwavel of andere verontreinigingen bevatten die het katalysatormateriaal in de katalysator na verloop van tijd kunnen beschadigen.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig.