Symptomen dat de druklager kapot is Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
Vroege tekenen van slijtage aan de versnellingsbak
ongebruikelijke geluiden zoals klikkende of ratelende geluiden; trillingen of schokken tijdens het rijden; vertraagde reactie bij schakelen.
Hoor je al enige tijd een ratelend geluid uit je versnellingsbak?Dan kan dit duiden op versleten of kapotte lagers uit je versnellingsbak. Lagers zijn ringen die wrijving tussen de tandwielen voorkomen. Als je te lang met te weinig of vervuilde olie rondrijdt, gaan ze kapot.
Voor de druklager zelf moet gewoonlijk tussen de € 35,- en € 90,- worden neergeteld.De kosten voor het onderdeel en de arbeid bedragen € 335,- tot € 890,-. De prijs die moet worden afgerekend voor de vervanging van het druklager bestaat uit twee componenten: de kosten van het onderdeel en het arbeidsloon.
Een koppelingsplaat kost gemiddeld tussen de 50 en 150 euro. Dit is exclusief de arbeidskosten voor het vervangen. De prijs van een hele nieuwe koppeling hangt ook af van het type auto. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 300 en 800 euro, met uitschieters.
Defecte koppelingskabel
De koppelingskabel kan gebroken of geknikt zijn waardoor het ''signaal'' wat het door hoort te geven niet meer of niet meer goed wordt doorgegeven. Het smeren van de koppelingskabel voorkomt slijtage.
Een hoog toerental zonder merkbare versnelling; De auto wil alleen in de eerste of tweede versnelling wanneer de motor niet draait; Tijdens het intrappen van de koppeling hoor je gekraak of gepiep; De auto 'schudt' bij het op laten komen van het koppelingspedaal.
Hoe herken je een defect druklager
Het geluid verandert meestal wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. In ernstige gevallen zijn er problemen met de keuze van de versnelling, want als het druklager of de ontgrendelhendel beschadigd is, kan de koppeling niet meer goed worden gescheiden.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Er zijn een aantal symptomen voor een defecte koppelingscilinder. Dit zijn ze: Het koppelingspedaal blijft hangen en komt niet meer omhoog nadat deze is ingedrukt.Het lukt niet meer om te schakelen omdat de koppeling niet meer goed kan worden ontkoppeld.
Als het dubbelmassavliegwiel defect is, wordt dit vaak weerspiegeld in de volgende symptomen: trillend koppelingspedaal. rommelend, ratelend of bonkend geluid wanneer de motor draait.
Een brandlucht is één van de symptomen dat de koppeling of koppelingsplaten verbrand zijn. De mogelijke reden van deze lucht is het te lang doorrijden met een slippende koppeling. Zodra je een branderige geur opmerkt, zorg dan dat de koppeling vervangen wordt.
Een defecte koppeling herken je vaak aan een slippende koppeling. Hierbij stijgt het motortoerental bij gas geven onevenredig ten opzichte van de snelheid van de auto. Dit kan ook gepaard gaan met ongebruikelijke geluiden zoals kraken of piepen tijdens het schakelen.
1. Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in zijn vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen.
Een trillend koppelingspedaal
Als uw pedaal trilt wanneer u het intrapt, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan een gebroken diafragmaveer, een verkeerde uitlijning van de koppeling met het vliegwiel of een versleten koppelingsplaat.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak kun je het beste bij een garage de koppeling laten checken. Je mag ervan uitgaan dat moderne koppelingsplaten vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer meegaan voordat ze vervangen moeten worden.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Een slippende koppeling is met name te merken bij het optrekken van de auto. Het voertuig zal nagenoeg niet accelereren als de koppeling opkomt. Wordt er al met een bepaalde snelheid gereden, dan zult u merken dat de auto minder goed reageert bij het indrukken van het gaspedaal om een andere auto in te halen.
De meest waarschijnlijke oorzaak is lucht in het koppelingssysteem. Heel vaak helpt het dan om het pedaal handmatig omhoog te trekken waarna de koppeling weer functioneert.