In Deuteronomium 22:5 staat geschreven: Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de Heer verafschuwt ieder die zulke dingen doet. In de Bijbelgordel is dit woord hot en men meent dat het de vrouw verbiedt een broek te dragen.
Naast bescheidenheid worden christelijke vrouwen ook opgeroepen om zich nederig en eenvoudig te kleden. In 1 Petrus 3:3-4 staat: “Uw schoonheid mag niet voortkomen uit uiterlijke versieringen, zoals ingewikkelde kapsels en het dragen van gouden sieraden of mooie kleding.
In de Bijbel worden vooral de kleuren rood, blauw en purper genoemd. Purperen kleding werd alleen gedragen door de rijksten. De kleurstof daarvoor werd gemaakt van de purperslak en was erg duur. In Handelingen 16:14 wordt een vrouw, Lydia, genoemd, die handelde in purperstoffen.
Zij doen dit niet alleen omdat ze het netjes of feestelijk vinden, maar omdat Deuteronomium 22:5 hun richtlijn vormt als het gaat om kleding. Volgens deze tekst horen mannen en vrouwen onderscheidende kleding te dragen: voor vrouwen dus geen 'mannelijke' kleding, en voor mannen geen 'vrouwelijke' kleding.
In het begin van hoofdstuk 7 schrijft Paulus: 'U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft'. In het Grieks staat er letterlijk niet 'gemeenschap hebben,' maar 'aanraken' of 'vastpakken'.
De Deuteronomische Codex geeft een nog eenvoudigere lijst van verboden relaties: de dochter van de ouders van een man (inclusief zijn zus), de vrouw van de vader van een man (inclusief zijn moeder) en de schoonmoeder van een man .
De vrouw in broek
In Deuteronomium 22:5 staat geschreven: Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de Heer verafschuwt ieder die zulke dingen doet. In de Bijbelgordel is dit woord hot en men meent dat het de vrouw verbiedt een broek te dragen.
Bedekte schouders
Het tonen van blote schouders wordt in bijna alle kerkgemeenschappen afgekeurd. Zelfs kapmouwtjes zijn niet altijd toegestaan. Kies daarom voor een basic jurk met mouwen die minimaal halverwege de bovenarm vallen.
Heiligen der laatste dagen geloven dat het huwelijk tussen één man en één vrouw de gangbare huwelijkswet van de Heer is. In de tijd van de Bijbel gebood de Heer sommige mensen om een meervoudig huwelijk te sluiten — een huwelijk tussen één man en meerdere vrouwen.
Dit met een beroep op 1 Corinthe 11:10: “De vrouw moet een teken van gezag op het hoofd hebben omwille van de engelen.”Je mag ook vertalen: “een vrouw moet zeggenschap over haar hoofd hebben.” Helder, niet? Een vrouw mag niet met onbedekt hoofd bidden en profeteren. Dus moet zij in de kerk een hoed op.
In 1 Petrus 3:3-4 staat het volgende: “[Vrouwen] versiering moet niet alleen bestaan uit het uiterlijke – het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van kleding; maar het moet de verborgen mens van het hart zijn, met de onvergankelijke eigenschap van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in de ogen van God.” Bescheidenheid in kleding komt ...
Wat de Bijbel zegt over wat je niet moet dragen. “ Laat je versiering niet uitwendig zijn: het vlechten van haar en het dragen van gouden sieraden, of de kleding die je draagt , maar laat je versiering de verborgen mens van het hart zijn met de onvergankelijke schoonheid van een zachtmoedige en stille geest, die in Gods ogen zeer kostbaar is.”
Bekleed u bovenal met de liefde, die ons allen in volmaakte harmonie samenbindt . En laat de vrede die van Christus komt, in uw harten regeren.
1 Timotheüs 2:9-10 - Evenzo moeten de vrouwen zich sieren met eerbare kleding, met ingetogenheid en zelfbeheersing, niet met vlechten en goud of parels of kostbare kleding, maar met wat past bij vrouwen die belijden godvruchtig te zijn, door goede werken. 3. Onze kleding moet ingetogen zijn.
Samenvattend… God wil niet alleen dat we kleren dragen, maar kleren die onze naaktheid goed bedekken, d.w.z. van onze schouders tot onder onze dijen. Deze verzen leren duidelijk dat zowel mannen als vrouwen nooit in het openbaar mogen verschijnen tenzij ze op deze manier bedekt zijn .
Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. Johannes lijkt dus te spreken van drie Maria's: Maria, de moeder van Jezus.
De Heer heeft gezegd: 'Wie verbiedt te huwen, het is hem niet verordonneerd door God, want het huwelijk is de mens door God verordonneerd' (LV 49:15). Al vanaf het begin is het huwelijk een wet van het evangelie. Een huwelijk is bedoeld eeuwig te duren, niet alleen voor ons sterfelijke leven.
Eva was de tweede vrouw in de Bijbel. De eerste is gemaakt naar het beeld van God uit stof. Eva werd gemaakt van Adams ribben omdat hij eenzaam was (scheiding?)
Hoewel de Kerk nooit een dresscode oplegt, is het belangrijk om te overwegen dat kleding onze innerlijke houding ten opzichte van de Mis onthult. Het is niet gepast om shorts of t-shirts te dragen tijdens de Mis of om ons immoreel te kleden. Mannen mogen nooit een hoed of pet dragen, terwijl vrouwen iets mogen dragen dat hun hoofd bedekt.
Er is geen dresscode voor de kerk . Je bent vrij om te dragen wat je wilt.
Maar ze mogen ook geen vuur aansteken of voedsel koken op een brandend vuur. Ze mogen geen knop indrukken om het licht aan te doen, geen auto gebruiken, niet schrijven, geen geld of waardepapieren aanraken, geen muziekinstrumenten spelen, geen elektrische apparaten gebruiken, en niets buitenshuis dragen.
Kleding als verzet
In de negentiende en twintigste eeuw was het op vele plaatsen in Europa en de Verenigde Staten verboden voor vrouwen om broeken te dragen. Verschillende vrouwen braken met die wet in de strijd voor gelijkheid. Uiteindelijk werden broeken pas rond 1960 meer geaccepteerd als vrouwenkledij.
19 Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster. Jezus leert ons dat een mens wordt veroordeeld om wat hij zegt, volgens hem is de tong van de mens het gevaarlijkste wapen ("met uw tong prijst gij de Heer, en met diezelfde tong vervloekt gij uw Medemens").
Naaktheid dient als metafoor voor het duistere van de mens. Het is evangelisch, zo horen we Paulus zeggen, dat gelovigen zulke naaktheid bedekken met de mantel der liefde (1 Kor.13:7).