Door een klein beetje olie op je vingers te doen en vervolgens te wrijven kan je goed de structuur van de olie aanvoelen. Op het moment dat het korrelig aanvoelt betekent dit dat de olie vervuild is. Wanneer het dik en plakkerig aanvoelt is dit een teken dat de olie verouderd is.
Idealiter staat het olieniveau halverwege tussen het minimale en maximale peil (de inkepingen of streepjes op de peilstok). Staat de olie onder het minimale peil, dan moet er olie worden bijgevuld via de olievuldop.
Olie neemt kleine deeltjes vuil en puin op als het zijn werk doet, waardoor het natuurlijk steeds korreliger wordt. Als uw olie er glad en vloeibaar uitziet, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar als de olie dik en korrelig is, is dat een teken dat u misschien olie moet verversen.
Ongebruikte motorolie zal na een bepaalde tijd beginnen te degraderen en zijn effectiviteit verliezen. De meeste motoroliën hebben een houdbaarheidsdatum op de fles . Als er echter geen houdbaarheidsdatum is, kunt u over het algemeen de productiedatum op de fles vermelden en daar nog eens vijf jaar aan toevoegen.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
De houdbaarheid van olie in de originele, gesloten verpakking, zal niet snel achteruit gaan. Smeerolie is in principe onbeperkt houdbaar is, maar praktisch gezien is het goed om een tijdsspanne van 5 tot 7 jaar aan te houden.
Experts adviseren om de motorolie iedere 10.000 tot 15.000 kilometer te vervangen.
Als de houdbaarheidsdatum van je olie verstreken is, maar het toch nog lekker ruikt en er goed uitziet, dan kan het weinig kwaad om het alsnog te gebruiken. Al zal het wel wat minder smaak hebben en minder helder zijn dan toen het nog vers was.
Dat gezegd hebbende, de eigenschappen van een motorolie zijn het beste als deze binnen twee jaar wordt gebruikt . Daarna raden we aan de olie te vervangen. Gooi de oude olie niet in de prullenbak. Olie moet worden gerecycled.
De kalenderdatum die met een laser op de fles is afgedrukt, is de kalenderdatum waarop het product is gemaakt en gebotteld, geen houdbaarheidsdatum. U ziet ook een langere code naast deze kalenderdatum. Deze code is het batchnummer (ook wel lotnummer genoemd).
Donkere, vuile olie
Verse, schone olie moet amberkleurig en relatief doorschijnend zijn. Na verloop van tijd, als het vuil en gruis verzamelt, wordt het donkerder en slibachtig. Als u de peilstok eruit trekt en ziet dat uw olie aanzienlijk donkerder is dan toen deze voor het laatst werd ververst , is het tijd om een oliewissel in te plannen.
Goedkope motorolie verliest eerder zijn eigenschappen en moet eerder ververst worden om de motor in optimale conditie te houden. Behalve de viscositeit van de olie is er ook een verschil tussen minerale en synthetische olie. Minerale oliën komen uit de raffinage van ruwe aardolie.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Het zal niet duidelijk zijn wanneer dit begint te gebeuren, dus u moet waakzaam zijn en uw motorolie minstens één keer per maand controleren. Om dit te doen, verwijdert u de peilstok en veegt u deze af voordat u deze terugplaatst in de olietank. Haal hem er nu een tweede keer uit. Als u de peilstok niet door de olie heen kunt zien, is het tijd voor een oliewissel .
Oude olie zorgt voor een slechte smering en daarom is het belangrijk om hier niet mee door te rijden, maar hoe herkent u oude ATF olie precies? Oude olie is zwart en heeft daarnaast een sterk verbrande geur. Nieuwe olie is helderrood van kleur en heeft geen verbrande geur, maar een kenmerkende eigen geur.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Hoe weet ik of een product niet meer goed is? De olie is ranzig, ruikt en smaakt zuur of is donker verkleurd. Bederf herken je snel door goed te kijken, ruiken of proeven.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking. Roestdeeltjes en vocht zijn funest voor de kwaliteit van olie.
Wanneer ze goed worden bewaard en in een afgesloten container worden bewaard, gaan de meeste smeermiddelen 2 tot 5 jaar mee, terwijl sommige volledig synthetische oliën 7 tot 8 jaar mee kunnen gaan. Controleer altijd de aanbevelingen van de fabrikant en vermijd het gebruik van olie die over de houdbaarheidsdatum is , omdat de prestaties ervan na verloop van tijd kunnen afnemen.
Binnen enkele maanden : De meeste kookoliën kunnen, als ze op de juiste manier worden bewaard, enkele maanden na de houdbaarheidsdatum veilig en bruikbaar blijven.
Dit betekent dat het onstabieler is, afhankelijk van temperatuurveranderingen. Dit type olie biedt daardoor een kortere houdbaarheid: gemiddeld 3 jaar toestaan. Wees voorzichtig, want als uw olieblikje al is geopend, kunt u het het beste binnen een jaar na opening weggooien.
Simpel gezegd is de houdbaarheid van standaard motorolie doorgaans maximaal vijf jaar. Deze speciaal voor dit doel gebouwde oliën zijn geen producten die binnen enkele maanden bederven.
5W30 heeft een lagere viscositeit en biedt betere prestaties bij koude starts, wat gunstig is in koude klimaten. 5W40 heeft een iets hogere viscositeit en kan daardoor beter geschikt zijn voor warmere omstandigheden en zwaardere belastingen.
Antwoord: Als uw auto conventionele motorolie gebruikt, zoals 5W30 of 10W30, raden we aan de olie elke 3.000 mijl of 3 maanden te verversen. Als uw auto synthetische olie gebruikt, raden we aan de olie elke 5.000 mijl of 6 maanden te verversen. U kunt dat opvoeren tot 6.000 of 6.500 mijl als u bijna altijd op de snelweg rijdt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage.