Probeer eerlijk te kijken naar je spullen en beantwoord voor jezelf de vraag hoe het komt dat er zoveel spullen zijn. Als je de oorzaak hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan en de oorzaak te elimineren. Daarna kan je gaan downsizen in spullen. En dat is vaak een groot project dat je in stapjes moet doen.
Het kan dus zijn dat je het nooit geleerd hebt, maar door een 'life-event' tijdelijk nog meer moeite hebt met opruimen en overzicht houden. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld ADD hebt en je vroeger wel een manier geleerd hebt om op te ruimen, maar dat deze manier van opruimen nog nooit voor jou gewerkt heeft.
Gemiddeld moet je twee keer per week dweilen om het huis lekker schoon te houden. Zelfs als je alleen woont en de boel niet zo vies maakt, is een gemiddelde van twee keer aan te raden. De vloer komt zonder dat je het ziet vol te liggen met stof, roetdeeltjes en andere viezigheid die je mee naar binnen neemt.
De WC moet minimaal eens per week worden schoongemaakt. Afhankelijk van het aantal personen waarmee je in huis woont, moet de WC vaker schoongemaakt worden. Een keer per week is genoeg als je op jezelf woont of met z'n tweeën. Woon je met meer personen, dan adviseer ik de WC twee keer per week schoon te maken.
Groot, groter, grootst
Meer dan een derde van de huizen heeft een oppervlakte van minstens 250 en maximaal 500 vierkante meter. In Renkum is een huis ruim 3,5 keer zo groot als een woning in Amsterdam.
Het zorgt voor een opgeruimde geest
Hoe meer rommel of vuil, des te minder concentratie en minder productief we worden. Wat kun je hier zelf aan doen? Maak er een gewoonte van om netjes te zijn. Dat is een goede start om onze geest te openen en te concentreren op een bepaalde taak.
De methode van Marie Kondo betekent in het kort: in een keer rigoureus je hele huis opruimen, opruimen per categorie, niet per locatie. Het belangrijkst is dat je alleen de dingen bewaart waar je echt van houdt.
Je krijgt over het algemeen meer rust, ruimte en energie als je opruimt. Je wordt minder afgeleid door spullen om je heen. Je kunt makkelijker vinden wat je zoekt (want alles heeft een vaste plek). Je irriteert je minder aan de rommel over je heen.
Vuistregel: begin boven
Van onderen! Er is één regel heel erg belangrijk bij efficiënt schoonmaken en dat is: begin boven. Dat betekent boven op zolder beginnen, maar ook bovenin alle kastjes en planken. Stof kan dan lekker naar beneden dwarrelen zodat je dit op het laatst allemaal makkelijk kan stofzuigen.
“Wanneer het water warm is verdampt het sneller en blijven zeepresten van het schoonmaakmiddel achter op de vloer. Deze resten zorgen ervoor dat er strepen komen en de vloer gaat plakken. Beter is het om koud water te gebruiken met daarin een klein beetje reiniger.”
Een schone slaapkamer ziet er aantrekkelijker uit en is bovendien beter voor je gezondheid. Je slaapkamer schoonmaken kun je dus het beste elke week doen. 2 á 3 keer per jaar doe je een grote schoonmaak. Een slaapkamer schoonmaken bestaat uit opruimen, bed verschonen, afstoffen en stofzuigen.
Denk aan het weer, vogelpoep, ronddwarrelend zand en stof, of andere aanslag. Daarom is het aan te raden in ieder geval elke 6 tot 8 weken de ramen buitenshuis schoon te maken. Binnenshuis voldoet eens in de twee tot vier maanden voor de meeste huishoudens.
Gemiddeld moet je twee keer per week dweilen om het huis lekker schoon te houden. Zelfs als je alleen woont en de boel niet zo vuil maakt, is een gemiddelde van twee keer aan te raden. De vloer komt zonder dat je het ziet vol te liggen met stof, roetdeeltjes en andere viezigheid die je mee naar binnen neemt.
Hoe vaak schoonmaken? Ons advies is om de badkamer wekelijks een grote schoonmaakbeurt te geven. Na iedere bad- of douchebeurt of het gebruik van de wastafels, is het aan te raden om met een droge schone doek de oppervlakten droog te maken. Ook de toiletpot heeft doorgaans wat vaker aandacht nodig.
In iedere slaapkamer heb je er wel een: een stoel of fauteuil waar de kleding zich opstapelt. Helaas ziet het er eerder chaotisch uit dan chic. Veel cooler en overzichtelijker: een kledingladder. Hij neemt niet veel ruimte in beslag en hij is ideaal om je kleren netjes aan op te hangen.
De in Japan geboren Marie Kondo was van jongs af aan al in de ban van opruimen en iedereen die haar boeken heeft gelezen zweert bij de 'KonMari' methode. De opruimgoeroe is van mening dat je leven zal veranderen als je orde en rust aanbrengt in de ruimte om je heen.
Kondo woont sinds drie jaar met haar man Takumi Kawahara en hun twee dochters in Californië. Haar boeken over opruimen waren wereldwijd bestellers, de Netflix-serie werd een hit. Een van haar belangrijkste adviezen: bewaar alleen dat waar je plezier aan beleeft.