Hoe lang duurt een inwerkperiode? De inwerkperiode voor een nieuwe baan begint meestal zo'n twee weken voordat de nieuwe medewerker begint en vervolgens duurt het over het algemeen zes maanden voordat iemand volledig ingewerkt is.
Inwerken is productief maken
Inwerken houdt in dat een nieuwe collega in staat is zijn taken uit te voeren en zijn weg kent binnen de organisatie. De één heeft een laptop met softwareprogramma's nodig om zijn taken uit te kunnen voeren, de ander een labjas en een kast met pipetten en petrischaaltjes.
In het inwerkprogramma vermeld je op één A4 hoe lang de inwerktermijn duurt, welke collega de nieuwe werknemer op weg helpt en welke taken vanaf wanneer moeten worden uitgevoerd en wat hierover de verwachtingen zijn. Ook vermeld je hoe de taken worden beoordeeld aan het einde van de inwerkperiode.
Waarom? Werknemers die goed ingewerkt zijn, zijn sneller inzetbaar, maken minder fouten en ervaren minder ongezonde werkdruk. Ook collega's ervaren hierdoor minder werkdruk. Inwerken kost wel tijd en moeite.
Hoe lang duurt de inwerkperiode? De inwerkperiode kan enkele dagen of weken tot meerdere maanden duren. Het hangt allemaal af van de functie en het bedrijf. Het inwerkproces mag echter niet beperkt blijven tot een rondleiding door de afdelingen op de eerste werkdag.
Een buddy geeft een nieuwe collega inzichten en context die een handboek niet kan bieden. Door de nieuwe collega's zich zo snel mogelijk op hun gemak te laten voelen, ga je personeelsverloop tegen.
Dat wil liefst iedereen. Laat vooraf alle praktische zaken regelen zodat de nieuwe werknemer zich zo snel mogelijk kan focussen op het werk. Denk hierbij aan een bureau, computer, e-mail account, toegangspasje, visitekaartje, eventuele werk- of bedrijfskleding, andere werkmaterialen etc.
Belang van een goed inwerkprogramma of inwerktraject
Dit biedt een bepaald verwachtingspatroon dat de nieuwe werknemer meeneemt naar zijn of haar eerste werkdag. Het verwachtingspatroon of de eerste indruk zal worden getoetst met situatie die de werknemer op de eerste werkdag aantreft.
Iemand waarop je kunt vertrouwen. Bij een buddy systeem worden twee medewerkers aan elkaar gekoppeld. Buddy's houden elkaar in de gaten, sporen elkaar aan en helpen elkaar. Een buddy is een collega waarbij je je prettig voelt en waar je open en transparant tegen kunt zijn.
Je hebt ruimte voor het verhaal van de ander. Je hebt een groot inlevingsvermogen. Je bent betrouwbaar en zorgvuldig in je afspraken. Je bent communicatief vaardig en kunt goed luisteren.
Ik wil buddy worden
Bel 070 3649500 en we vertellen je graag meer. Direct aanmelden als buddy kan natuurlijk ook. Meld je hier aan.
Bedankt voor de fijne samenwerking! We gaan je hier missen./Jouw enthousiasme en inzet ga ik hier zeker missen. Bedankt en wie weet komen we elkaar nog eens tegen! Ze mogen bij [naam nieuw bedrijf] blij zijn met iemand als jij.
Goede onboarding maakt ambassadeurs van werknemers. Ze voelen zich thuis in de organisatie. Ze weten precies waar ze aan toe zijn, ze weten hoe de bedrijfscultuur in elkaar steekt en bouwen een band op met hun collega's. Een goede onboarding kan dit vanaf het begin in gang zetten.
Introduceer deze verschillende rollen (de manager, de buddy en de mentor) zo snel mogelijk aan je nieuwe medewerker (bij voorkeur al in de pre-boarding fase).
Waarom is een inwerktraject belangrijk? Een inwerktraject geeft een nieuwe collega de tijd om te wennen. Aan een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe gebruiken, nieuwe programma's, nieuwe werkzaamheden.
Belang van introductieprogramma
Waarom is een introductieprogramma nu zo belangrijk? Allereerst zorgt een goede introductie ervoor dat de nieuwe werknemer zich snel op zijn gemak voelt. Daarnaast bouwt de werknemer meteen een band op met de nieuwe organisatie.
Wat is een personeelshandboek? Een personeelshandboek is een document met bedrijfsregels en voorschriften voor je personeel. Het wordt ook wel een bedrijfsreglement genoemd. In dit handboek leg je vast wat je van werknemers verwacht en geef je hen informatie over de werkwijze binnen jouw bedrijf.
Hoe lang duurt een introductie? Het hangt af van de aard en zwaarte van de werkzaamheden die de nieuwe medewerker gaat doen en de kennis en werkervaring die hij/zij meebrengt. Ook voor de introductie geldt: haastige spoed is zelden goed.
De introductie van een nieuwe medewerker is een belangrijke stap die twee doelen dient: ten eerste voelt je nieuwe medewerker zich hierdoor welkom bij de organisatie, en ten tweede zorgt deze introductiemail ervoor dat de rest van het team of bedrijf op de hoogte is van de komst van de nieuwe medewerker.