Kortom, je stelt jezelf concrete doelen. Daarbij wil je jezelf bovendien altijd overtreffen. Bijvoorbeeld omdat je zo doelgericht werkt dat je de opdracht al op donderdag aan de klant kan overhandigen. Resultaatgerichtheid wil ook zeggen dat je blik is gefocust op wat uit je handen komt: het resultaat.
Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit 'doelgerichtheid', in dit geval is dat 'ruime blik' of 'anderen betrekken en luisteren naar anderen'. Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.
Procesgericht werken is het creëren van een samenhang tussen werkzaamheden, waardoor processen optimaal uitgevoerd kunnen worden. Bij deze vorm van werken worden eigenlijk alle processen op elkaar afgestemd. Door de processen op elkaar af te stemmen, kan het eindresultaat alleen maar beter worden.
Kenmerken van procesgerichtheid
Beslissingen worden vaak uitgesteld zodat er tijd en ruimte komt om na te denken over een volgende, logische stap in het proces. Hierdoor is er ook tijd om bij te stellen, als dat nodig is.
Als je je organisatie wil verbeteren en wil groeien
In dit soort situaties is het handig om een beschreven weergave van de werkelijkheid te hebben: procesbeschrijvingen! Het geeft houvast en sturing én het zorgt voor rust bij je medewerkers, omdat ze weten dat er een stabiele basis is waarop teruggevallen kan worden.
Wat is doelgericht gedrag? Doelgericht gedrag is zonder je te laten afleiden je doel te behalen. Deze executieve functie heeft langere tijd nodig om te ontwikkelen. Veel leerlingen voeren een taak uit omdat de leerkracht of ouders dit zeggen.
NIET DOELGERICHT GEDRAG: de mate waarin de gebruiker gedrag vertoont dat niet zinvol is, niet aan een doel beantwoordt. Dit omvat zowel dwangmatige handelingen (poetsmanie, smetvrees, plukken aan deken, ...)
Kernkwaliteit is perfectionisme. Dit te ver doorgevoerd wordt rigiditeit. Het positief tegenovergestelde van rigiditeit is relaxheid of loslaten. Dit te ver doorgevoerd wordt laksheid of chaos.
Activiteiten die doelmatig en doelgericht zijn om invulling te geven aan individuele of maatschappelijke verplichtingen worden als werk beschouwd.
We spreken van 'doelgericht onderwijs' als de activiteiten in dienst staan van het behalen van vooraf gestelde doelen. Bij de tegenhanger 'activiteitgericht onderwijs' is het vooraf ondui- delijk wat kinderen gaan leren en is het leerpro- ces overgeleverd aan wat min of meer toevallig aan bod komt.
Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren
Denk aan: Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen.
Als je wil werken aan jouw resultaatgerichtheid, zul je pragmatisch moeten leren denken. Ga bij jezelf na waar jouw focus ligt bij het maken van beslissingen. Wie pragmatisch naar doelen toe werkt, houdt zich niet bezig met randzaken. Wat prioriteit heeft en wat randzaken zijn, verschilt per situatie.
Snel geïrriteerd raken
Als iets niet volgens plan gaat raken resultaatgerichte mensen erg snel geïrriteerd. Deze resultaatgerichtheid valkuil kan worden ervaren als heel irritant voor de omgeving! Resultaatgerichte mensen beginnen snel te zeuren.
Spel als basis. Het versterken en trainen van de executieve functies kun je integreren in de dagelijkse klassensituatie. In het spelen van een rollenspel worden veel executieve functies aangesproken. Neem bijvoorbeeld het spelen van doktertje: één kind speelt de dokter, het andere kind de patiënt.
De executieve vaardigheden zijn: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie.
Executieve functies aanleren: Gedragsverandering
Bepaal aan welk probleem je gaat werken. Formuleer samen met het kind een doel en tussendoelen. Beschrijf de stappen en verwerk ze in een lijst of checklist. Houd toezicht terwijl het kind de lijst afwerkt, bouw dit geleidelijk af.
- Bied een veilige situatie waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en kunnen leren hun emoties te reguleren - Werk met een emotiemeter - Bespreek met de leerling welke triggers hem belemmeren of boos maken. - Leg emoties en gedrag uit m.b.v. de theorie van de vijf G's (gedrag, gevoel, gedachten, gebeurtenis, gevolg).
Pas op jongvolwassen leeftijd zijn de executieve functies volledig ontwikkeld. Executieve functies kunnen bij kinderen en volwassenen in kaart worden gebracht door middel van prestatietaken, observaties of gedragsvragenlijsten.
Executieve functies zorgen ervoor dat kinderen andere vaardigheden kunnen ontwikkelen zoals samenwerken, beslissingen nemen en kritisch denken. Tevens zorgen ze ervoor dat jongeren zich bewust worden van eigen en andermans gevoelens.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
het proces heeft een duidelijk begin (input) en einde (output) het resultaat is gericht op een interne of externe klant. het proces moet waarde toevoegen voor de klant. het proces bevat een (chronologische) ordening van activiteiten.