De verschillende soorten brandstof zijn binnen het labelsysteem te herkennen aan hun vorm. De symbolen voor diesel zijn vierkant en gasachtige brandstoffen als lpg en waterstof hebben een ruit.
Makkelijk te herkennen
Je kunt deze benamingen onthouden, maar om het makkelijk te maken hebben ze de etiketten waarop de aanduidingen staan verschillend vormgegeven. Benzine krijgt ronde etiketten, diesel vierkante etiketten en gasvormige brandstoffen zoals LPG en waterstof krijgen een ruit-vorm.
Zelfontbrandbaarheid van diesel wordt aangegeven met het cetaangetal.De weerstand tegen zelfontbranding van een benzine wordt aangegeven met het octaangetal.
Kleur: De natuurlijke kleur van diesel is lichtgeel.
Wanneer u in een benzineauto diesel heeft getankt, zal de motor niet goed lopen.De diesel verbrandt niet goed en kan zo schade veroorzaken aan verschillende onderdelen van de motor. Dit is schadelijk, maar bij snel handelen kan de schade beperkt blijven.
De nieuwe namen zijn B7, E5 en E10.Dat zijn de nieuwe Europese namen voor diesel, Euro 98 en Euro 95.
Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7.Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging), B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel). Maar deze drie zijn zeker niet voor elke dieselmotor geschikt.
De kleur van diesel is transparant tot een beetje wit tot zeer licht geel.
Diesel Plus bevat zeer actieve bestanddelen die ervoor zorgen dat de dieselmotor onder alle omstandigheden beter zal gaan presteren. Het product verbetert de koudestart aanmerkelijk. Hierdoor zal het warmloopproces van de motor met minder roetuitstoot gepaard gaan.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
De belangrijkste vloeibare brandstoffen die uit ruwe olie worden gewonnen zijn: benzine, kerosine, diesel en stookolie. Benzine is een ruwe oliefractie die kookt bij een temperatuur van ongeveer 40oC tot 200oC. Het is een brandstof die voornamelijk wordt gebruikt om motoren met vonkontsteking aan te drijven.
Als er verkeerde brandstof in het brandstofsysteem is gekomen, moet niet alleen de tank worden geleegd, maar ook worden afgetapt, het brandstofsysteem worden doorgespoeld en een nieuw brandstoffilter worden geïnstalleerd.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Rode diesel EN590, is een diesel of gasolie die onder een lager accijnstarief valt en enkel bestemd is voor de beroepsvaart. Er is een rode kleurstof toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' witte diesel EN590.
De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio.
Ook diesel heeft een andere benaming gekregen aan de pomp. Reguliere diesel heet tegenwoordig B7. Aan B7 is maximaal 7 procent biobrandstof toegevoegd. Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
TDI & BlueTDI - de schone kracht van diesel.
Ze zijn standaard voorzien van een roetfilter, zodat je geniet van de kracht van diesel en tegelijkertijd het milieu ontziet. De BlueTDI-dieselmotor heeft ook een stikstofoxidefilter. Zo rijd je enorm zuinig en zo schoon als een benzinemotor.
De meest recente is Euro 6, waarbij er ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk, maar het is de manier van testen die het verschil maakt.
Diesel wordt B7
Het ezelsbruggetje voor benzine gaat niet op voor diesel. Diesel begint namelijk met de letter B. Diesel heet voortaan B7 en B10, waarbij de B voor biobrandstof staat. Het cijfer staat ook hier voor het percentage biobrandstof.
De oudste, bekendste en meest voorkomende autobrandstof is benzine. De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren wel flink veranderd. Zo wordt er al heel lang geen lood meer toegevoegd, maar wordt er tegenwoordig wel bio-ethanol bijgemengd. Daarom heten de benzines aan de pomp nu E10 en E5.