Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Zet de fiets zo veel mogelijk buiten beeld, bijvoorbeeld in een afgesloten schuur of garage. Zet de fiets met een kettingslot vast aan de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven. Maak gebruik van bewaakte stallingen én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
Jaarlijks registreert de politie ruim 100.000 aangiftes van fietsendiefstal. En de aantallen zijn volgens het CBS nog hoger. Slechts 30 procent van de mensen doet volgens hen namelijk maar aangifte van fietsendiefstal. In de gemeente Zwolle werden in de afgelopen 6 jaar 7112 fietsen gestolen.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Je kunt het slot het best door het voorwiel én het frame halen, en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er namelijk makkelijk af te halen. Ook goed om te weten: fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Probeer het slot daarom zo hoog mogelijk vast te maken.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Een insteekslot voor de fiets zorgt voor extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Zeker als het een ART-combinatie betreft met als ingrediënten het ringslot en een insteekketting. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
blussen doe je met een poederblusser of met (veel!) water. Zet de fiets of accu zo snel mogelijk buiten neer. Waarschijnlijk overbodig te melden, de rook is niet bepaald gezond.
Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Het grootse aantal fietsen wordt jaarlijks gestolen in Amsterdam. Ongeveer 26 inwoners van deze stad komen op een dag in het jaar tot de ontdekking dat hun fiets is gestolen. Jaarlijks worden er in Amsterdam 9.616 fietsen gestolen. Per 1000 inwoners zijn dat 11,9 gestolen fietsen.
Een groot deel van de gestolen fietsen wordt vrijwel meteen weer doorverkocht. De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen.
Van de meeste gestolen fietsen wordt geen aangifte gedaan. Doe je dat wel én staat je framenummer geregistreerd, dan heb je ongeveer 1 op 20 kans dat je fiets wordt teruggevonden. Maar we willen je niet ontmoedigen, want er zijn ook genoeg succesverhalen.