'Vergeet' bepaalde informatie mee te geven. Verspreid geruchten over medewerkers. Beloon inefficiënte collega's door er sympathieker tegen te zijn en vaker een beroep te doen op hun medewerking. Klaag over het werk van goede werknemers.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Helder analyseren Clark en Perkins de verschillende vervelende situaties die op het werk kunnen voorkomen, haarfijn geven ze aan wat je aan moeilijk gedrag (ook dat van jezelf) kunt doen en aanschouwelijk vertellen ze hoe je het beste met verschillende typen bazen kunt omgaan.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Je kan zelf je werkgever voor de rechtbank brengen. Natuurlijk zal je wel de nodige bewijzen nodig hebben om de zaak te kunnen winnen. Het is daarom misschien beter om eerst klacht neer te leggen bij de arbeidsinspectie. Misschien kunnen zij de zaak oplossen of kan er door het onderzoek meer bewijs worden verzameld.
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
Morele pesterijen manifesteren zich in eenzijdige gedragingen, woorden, intimidatie, handelingen, gebaren en (cyber)berichten met volgende effecten (doelbewust of niet!): de persoonlijkheid, waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een persoon worden ondermijnd. iemands job komt in gevaar.
Pesten is een vorm van agressie waarbij geprobeerd wordt om iemand steeds pijn te doen. Dat kan zowel offline als online. Bij pesten zijn verschillende mensen betrokken: de pester, de gepeste en de omstanders. De pester heeft vaak een sterkere sociale positie dan degene die gepest wordt.
Is je baas de laatste tijd wel héél complimenteus? Stuurt hij je berichtjes in het weekend? Lacht hij om ál je grappen – zelfs de flauwe? Mocht je dit lezen en heel hard 'ja' gaan knikken, dan is er een grote kans dat je baas gevoelens voor je heeft.
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Een slechte werksfeer zorgt ervoor dat mensen zich minder thuis voelen op hun werkplek. Hierdoor gaan ze minder goed presteren en durven ze minder snel op de proppen te komen met goede ideeën. Deze medewerkers voelen zich gevangen op hun werkplek. Zij zullen ook eerder geneigd zijn om minder hard te werken.
Instroom: de juiste match
Ongewenste uitstroom kun je beperken door aandacht te besteden aan de juiste instroom van medewerkers; de juiste match tussen het bedrijf en de medewerker. Besteed zorgvuldig aandacht aan het wervings- en selectieproces.
Voorbeelden: diefstal, oplichting, opzettelijke vernieling. Zware fout: houdt een fout in die zo groot en buitensporig van aard is dat ze onvergeeflijk is in hoofde van diegene die ze begaat.