Wilt u uw geld terugkrijgen? Neem hiervoor contact op met uw bank.Geef aan dat u per ongeluk geld heeft overgemaakt naar een verkeerde bankrekening. Hierbij is de eerste stap: de ontvanger achterhalen, vraag om de contactgegevens van de rekeninghouder.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Tip 1: Bedenk dat een overschrijving hetzelfde is als het versturen van contant geld.
Geld op deze manier versturen is hetzelfde als contant geld versturen, want zodra het is verstuurd, kan de overschrijving doorgaans niet meer worden teruggedraaid . Telefonische fondsen worden beschouwd als eigendom van de ontvanger en overschrijvingen kunnen definitief zijn.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Als u de overdrachtsdatum op vandaag hebt ingesteld, is de overdracht verwerkt en kan deze niet meer worden geannuleerd .
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Hoe annuleer ik een Interac e-Transfer-transactie? Om een overschrijving te annuleren, logt u in op uw online bankrekening. Ga naar de transactie- of betalingsgeschiedenis en selecteer de Interac e-Transfer-transactie die u wilt annuleren. Gebruik de aangeboden annuleringsoptie.
Wilt u uw geld terugkrijgen? Neem hiervoor contact op met uw bank. Geef aan dat u per ongeluk geld heeft overgemaakt naar een verkeerde bankrekening. Hierbij is de eerste stap: de ontvanger achterhalen, vraag om de contactgegevens van de rekeninghouder.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Om het geld terug te krijgen ben je afhankelijk van de ontvanger. Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen.
Neem contact op met uw bank of de klantenservice van de betaalapp om de foutieve UPI-betaling te melden . Houd uw transactie-ID en relevante gegevens bij de hand om te helpen bij het herstelproces. Als het probleem niet is opgelost, dient u een klacht in bij NPCI of de Banking Ombudsman.
Als uw bank uw geld niet terug kan krijgen, kunt u schriftelijk een verzoek indienen om de gegevens te verkrijgen van de persoon aan wie u per ongeluk de betaling hebt gedaan . Zodra u de gegevens van de ontvanger hebt, kunt u rechtstreeks contact met hen opnemen en hen vragen uw geld terug te betalen. Als ze blijven weigeren, kunt u juridische stappen tegen hen ondernemen.
Voor een verzoek om een M-PESA-omkering via SMS naar 456 :
U ontvangt een reactie van "Reversal" dat het verzoek om een omkering is gestart en dat er binnen 2 uur een update wordt gedeeld. U wordt aangemoedigd om uw berichten te controleren op een update van de header "Reversal" over de status van de omkering.
Over het algemeen kan een eenmaal verzonden overschrijving niet meer worden teruggedraaid . De fondsen worden beschouwd als eigendom van de ontvanger en de overschrijving is definitief.
Aan, de filiaalmanager, [adres bankfiliaal], Onderwerp: Aanvraag voor geldteruggave van de bank Mijnheer/mevrouw, Ik ben [Uw naam] en heb een spaarrekening met rekeningnummer [ABC] bij uw bank. Ik schrijf u deze brief om uw aandacht te vestigen op een probleem met ongeoorloofde afschrijvingen van mijn rekening.
Terugroepingen en omkeringen van elektronische overschrijvingen (EFT)
Mocht u na het verzenden van het betalingsbestand een fout ontdekken, dan kunt u mogelijk een 'terugroeping' of 'terugdraaiing' van een individuele betaling, een groep betalingen of het gehele betalingsbestand initiëren .
U kunt een advocaat inhuren om u te helpen . U kunt uw recht om het geld te innen overdragen aan een incassobureau. Als de andere partij betaalt, zal het bureau een groot deel van het geld houden en de rest aan u betalen. De Small Claims Advisor van uw county heeft mogelijk bronnen om u te helpen.
Dien onmiddellijk een klacht in bij de lokale politie. Neem in ieder geval ook zo snel mogelijk contact op met uw bank en andere betrokken banken. Uw bank zal aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters vragen om het geld terug te storten.