Je klant start zijn transportbedrijf op en heeft dus een vervoersvergunning nodig. Hiervoor moet hij een dossier indienen bij de FOD Mobiliteit waarin hij aantoont dat hij aan alle voorwaarden voldoet rond vestiging, betrouwbaarheid, vakbekwaamheid en financiële draagkracht.
Je accountant, kantoorkosten, vergunningkosten en onvoorziene kosten 15.000 euro per jaar. Dus alles bij elkaar toch 106.000 euro per jaar aan kosten. (let op je loon is nog niet geteld !). Als we het loon erbij tellen komen we op 161.000 euro per jaar aan omzet wat minimaal nodig is.
Wikipedia is kort maar krachtig: een transportbedrijf is een bedrijf dat zich toelegt op vervoer. Dit kan zijn goederenvervoer, maar ook personenvervoer. Dat laatste valt op zijn beurt weer uiteen in openbaar vervoer, besloten vervoer en taxivervoer. Transport draait dus om het verplaatsen van goederen of personen.
Je kunt niet zomaar als zelfstandig ondernemer transport starten. Je zult een vergunning nodig hebben als je laadvermogen van je voertuig boven de 500 kilogram is. De vergunning daarvoor kun je aanvragen bij de NIWO.
U betaalt geen kosten.
Het salaris van een ondernemer transportbedrijf begint bij € 3.600 per maand. Het beroep ondernemer transportbedrijf is onderdeel van de beroepsfamilie Managers expeditie en distributie. Het salaris van Managers expeditie en distributie ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
Grofweg verdien je in in de transportsector in loondienst dus minimaal tussen €1680,- en €3812,28. Dit is nog exclusief een vakantietoeslag van 8% en eventuele extra's, uitbetaling voor overwerk etc. In de praktijk kan een werkgever natuurlijk meer betalen dan in de CAO staat.
De vakbekwaamheid
De vakbekwaamheid wordt aangetoond door het voorleggen van een getuigschrift van vakbekwaamheid dat in België enkel kan bekomen worden door het volgen van een cursus en het slagen voor een bijkomend (schriftelijk en mondeling) examen.
De Eurovergunning vraagt u aan via het NIWO-ondernemersloket. U logt in met eHerkenning op niveau 3 (EH3) of hoger. Daarmee identificeert u zich als gemachtigde van de onderneming. Vul daarna het webformulier in en upload de stukken.
Transportvergunning / Eurovergunning
Wanneer u als beroepsvervoerder over een voertuig beschikt met een laadvermogen van meer dan 500 kilo, dan dient u in ieder geval te beschikken over een transportvergunning, de zogenaamde Eurovergunning. Dit geldt zowel voor binnenlands beroepsvervoer als Europees vervoer.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Wie wil beginnen als koerier, hoeft daarvoor geen speciale opleiding te volgen. Hij kan al snel met de nieuwe activiteit starten. Op de eerste plaats moet je een goede chauffeur zijn en een geldig rijbewijs bezitten; Een goede geografische bekendheid in het bezorggebied is een pluspunt.
De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs die verplicht is voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D. Zij moet bovenop het rijbewijs worden gehaald en de houder moet voor de verlenging ervan om de 5 jaar een nascholing volgen.
In dit voorbeeld is een uurtarief van 40 euro meer dan voldoende voor het netto besteedbaar inkomen dat je wenst (2.000 euro). Als je jezelf 2.000 euro aan netto salaris uitbetaalt, houd je 793,50 x 12 = 9.522 euro over.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
De kosten van de koeriersdiensten hangen af van het soort zending en de gekozen afstand. De kleinste zendingen worden verstuurd vanaf € 0,39 per kilometer. Normaliter zijn de kosten koerier per KM minimaal € 0,47 bij andere koeriersdiensten.