U kunt direct aangifte doen van cybercrime bij de politie. Dit kan bij ieder politiebureau in Nederland.
Opgelicht worden is vervelend, kan diepe indruk maken en is dan ook strafbaar. Het is daarom goed om fraude te melden bij de Fraudehelpdesk. Daarnaast is het slim om aangifte te doen van de oplichting bij de politie.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Bij oplichting gaat het namelijk om een vorm van bedrog.De oplichter probeert door mooie praatjes of via valsheid in geschrifte iemand geld of goederen afhandig te maken. Oplichting is een misdrijf en wordt zwaar bestraft. Een advocaat strafrecht staat verdachten bij als zij voor de rechter moeten komen.
U kunt alle vormen van fraude, misleiding en internetfraude (in het Nederlands) melden bij de politie. Bel 0900-8844 (alleen vanuit Nederland) of ga naar de politie in uw gemeente . Bent u in het buitenland en bent u opgelicht door een Nederlands bedrijf, dan kunt u helaas geen aangifte doen bij de Nederlandse politie.
Door aangifte te doen laat je de politie weten dat er een misdrijf is gepleegd. Zij kunnen dan een onderzoek starten naar het strafbare feit. Dit is nodig om de dader te vinden. Ook heb je meer kans op schadevergoeding als je aangifte doet.
Of aangifte doen in jouw geval slim is, kun je het beste zelf uitvinden door de belastingaangifte in te vullen via 'Mijn Belastingdienst'. Je moet daarvoor wel inloggen met een DigiD. Heb je die nog niet, dan moet je eerst een DigiD aanvragen.
Hoe doe je aangifte van bedreiging en wat is belangrijk? Aangifte doen kan via de politie, door ze te bellen (0900-8844) of door naar het politiebureau te gaan. Als je wilt, mag je een advocaat meenemen. En soms mag je ook een vriend of familielid meenemen.
De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.
Tips voor online melden
U moet opnieuw beginnen of bellen naar ons gratis nummer om het probleem te melden (1-888-495-8501) .
Melding doen via Meld Misdaad Anoniem
Dit kan telefonisch via 0800 7000 of online via meldmisdaadanoniem.nl.
Consumenten kunnen bij ACM terecht voor gratis informatie en advies. U kunt bijvoorbeeld problemen ondervinden met een bedrijf. U kunt uw problemen melden bij het consumenteninformatieportaal ConsuWijzer . ConsuWijzer adviseert u hoe u die problemen kunt oplossen.
Straf oplichting
Zoals bij iedere strafzaak, kijkt een rechter in geval van oplichting naar de situatie van de verdachte en de aard en zwaarte van het vergrijp. De straf voor oplichten die een rechter in dit geval kan opleggen is een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar of geldboete van de vijfde categorie.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Waaraan herkent u een bedrieger? Oplichters zijn vriendelijk, zijn mooipraters en doen u geloven dat zij het goed met u voorhebben. Of, integendeel, ze zijn agressief, dreigen en vallen u lastig. Hun brieven en brochures kunnen erg professioneel overkomen.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Als u gebruik hebt gemaakt van een geldtransferservice
Het is onwaarschijnlijk dat u uw geld terugkrijgt als u via een telegrafische dienst als MoneyGram, PayPoint of Western Union hebt betaald . Zelfs als u uw geld niet terugkrijgt, zijn er andere dingen die u kunt doen, zoals de oplichting melden en financiële of emotionele steun krijgen.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
De bank is gehouden u terug te betalen tenzij ze aantoont dat u bedrog gepleegd heeft, dat u met opzet (en dus frauduleus) heeft gehandeld of dat er sprake is geweest van grove nalatigheid waardoor men uw gegevens heeft kunnen stelen. Omtrent deze grove nalatigheid is al heel wat inkt gevloeid.
Santander vergoedt in aanmerking komende claims tot maximaal £85.000, maar alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan : Betalingen worden gedaan via Faster Payments of CHAPS in het VK. De fondsen werden overgemaakt vanaf een persoonlijke bankrekening, micro-onderneming of bepaalde liefdadigheidsinstellingen.
Geld terugvragen via middeling kan als u sterke verschillen hebt in uw jaarinkomens over 3 jaar. U kunt dan belasting terugkrijgen. Daarvoor doet u een verzoek om middeling. De laatste periode waarover u kunt middelen is 2022, 2023, 2024 omdat de middelingsregeling per 1 januari 2023 is vervallen.