Een framenummer wordt in Nederland sinds 2006 gebruikt als standaard notatie. Het is sindsdien opgebouwd uit 2 letters gevolgd door 7 cijfers. Bij Cortina fietsen is dit bijvoorbeeld CO1234567.
De locatie van het framenummer, ook wel serienummer genoemd, is per model Van Raam fiets verschillend. Bij de meeste modellen is het framenummer te vinden achter op de zadelbuis. Bij een aantal modellen is het serienummer te vinden op de framebuis of op het frame zelf.
Een framenummer is een unieke code aan cijfers waarmee een fiets geïdentificeerd kan worden. Dit nummer is ingeslagen of gegraveerd in het frame van je tweewieler.
U kunt via het fietsdiefstalregister nagaan of een fiets als gestolen geregistreerd staat.
Onder de streepjescode staan cijfers en soms letters. Deze cijfers en letters vormen het framenummer. Deze kun je ook checken in de app of bij het RDW.
Hoewel er betwistbare bewijzen zijn dat er vóór 1800 fietsen bestonden, neemt men algemeen aan dat de eerste fiets in 1817 in Duitsland werd uitgevonden door een zekere Baron Karl von Drais.
Het voertuigidentificatienummer (VIN) wordt ook wel chassisnummer genoemd. Het nummer kan ook andere namen hebben, zoals: productienummer, Schepplernummer, Fahrzeugnummer of serienummer.
Onze medewerkers kunnen je helpen de fiets (ongeveer) te dateren, op basis van het model van de fiets. We raden je in dit geval aan een mail te sturen met een foto van je Gazelle-fiets als bijlage. Tot 1996 was aan de opbouw van het framenummer te herkennen hoe oud de fiets was.
Elke fiets is uniek en heeft een eigen framenummer. Wanneer u een nieuwe fiets koopt dan is het belangrijk dat uw fiets een geldig framenummer heeft. Zo checkt u of een fiets is gestolen en bovendien moet u het framenummer doorgeven wanneer uw eigen fiets wordt gestolen.
Reacties. Dat kun je zien aan het framenummer. Vaak is dat gecodeerd maar wel op te vragen bij een goede fietsenhandel of fabriek.
U registreert uw fiets of laat dit doen door uw rijwielhandelaar, uw fiets zal dan worden opgenomen in de database van het register en staat nu geregistreerd en u ontvangt een unieke klantcode.
Alle fietsen hebben een uniek serienummer waarmee ze kunnen worden geïdentificeerd. Het bestaat meestal uit letters en cijfers, en is gegraveerd op het frame of verlijmd met een label. Het is te vinden op verschillende plaatsen op de fiets, zoals : Op de basis van het fietsframe.
Het eerste karakter van het chassisnummer geeft de code aan van het land waar de auto geproduceerd is. In de onderstaande tabel zijn de codes zichtbaar die wereldwijd worden toegepast. In de tabel staat bijvoorbeeld dat de reeks 2A-20 voor Canada staat, maar in het chassisnummer wordt alleen de 2 weergeven.
Voertuiggegevens online bekijken
Gegevens van een voertuig bekijkt u in het kentekenregister op de website van de RDW. Daar ziet u of het voertuig als gestolen staat geregistreerd. Maar bijvoorbeeld ook wat de vervaldatum is voor de apk.
Het chassisnummer controleren of een chassisnummer natrekken kan dus gewoon online, het enige wat u zelf moet doen is het chassisnummer opzoeken. Er zijn verschillende manieren mogelijk om dit nummer te vinden. En dit is natuurlijk nodig voordat u het chassisnummer kan controleren.
De eerste optie is de kentekencheck. De CARFAX kentekencheck vertelt je of de auto die jij op het oog hebt, is geïmporteerd of niet. Wanneer uit het rapport blijkt dat de auto inderdaad geïmporteerd is, kun je aan de hand van het chassisnummer vervolgens het complete autoverleden achterhalen.
Sinds 1981 bestaat het chassisnummer uit een combinatie van zeventien cijfers en letters. Een fabrikant is verplicht om deze regels te volgen. De letters O en Q worden niet gebruik in een chassisnummer, want die letters kun je ook lezen als een nul (0) of negen (9).
Hoewel er betwistbare bewijzen zijn dat er vóór 1800 fietsen bestonden, neemt men algemeen aan dat de eerste fiets in 1817 in Duitsland werd uitgevonden door een zekere Baron Karl von Drais.
De prijs van een nieuwe transportfiets schommelde vroeger tussen 500 en 700 euro. Hoewel minstens tweedehands, nu zijn ouderwetse transportfietsen een stuk zeldzamer, er zou nog een soort 'zeldzaamheidstoeslag' bovenop deze prijs komen.
Door het lage gewicht en de ideale gewichtsverdeling fietst de WATT net als een normale fiets als je de motor uit hebt. Het serienummer vind je onderaan de trapas.
Hoe zie je dat een fiets een fiets chip heeft.
Deze sticker wordt meestal onder de blanke laklaag aangebracht, zodat verwijdering van een dergelijke sticker duidelijke sporen op het frame achterlaat. De plaats van de sticker kan per merk en type van de fiets verschillen.
Via het fietsslotnummer
Deze staat bovenop of achterop het slot of is met een chiplezer uit te lezen. De chipnummers zijn gekoppeld aan 1 framenummer en maken de fiets samen met het merk uniek. Op deze manier is het mogelijk om het framenummer te achterhalen, waar het slot bij hoorde.