Er wordt wel eens gezegd dat een vlogger ongeveer 1 euro per 1.000 views verdiend. Ervan uitgaande dat je ongeveer 1.500 euro als volwassene nodig hebt per maand om minimalistisch te kunnen leven, heb je dus zo'n 1,5 miljoen views per maand nodig!
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
Een vlogger verdient ongeveer €1 tot €3 per 1000 weergaven.
Deze inkomsten komen vanuit de advertenties die worden vertoond bij video's op Youtube. De inkomsten uit advertenties worden dus bepaald door grofweg twee factoren: Het aantal views dat je behaalt; en. Hoeveel je per 1000 views verdient: je CPM.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Door de TikTokkers die een boekje open hebben gedaan over hoeveel ze met de populaire app verdienen, weten we dat het geen vetpot is. Schrijver en creator Hank Green vertelde bijvoorbeeld aan Insider dat hij een paar cent krijgt voor elke duizend views.
Uiteindelijk kan je het zelf natuurlijk bepalen. Veel influencers vragen zo'n 150 tot 300 euro voor een plaatsing. Waarbij je waarschijnlijk makkelijk 300 euro kan vragen met 100.000 volgers, en iets van 50-75 euro kan vragen als je op 10.000 volgers zit.
Wij gaan voor TikTok doorgaans uit van een gemiddelde CPM van € 10-15. Een rekenvoorbeeld: influencer X heeft 100.000 volgers en het gemiddelde bereik van de laatste 5 posts is 40.000. Met een CPM van € 10 is een TikTok post naar verwachting dus € 400,- waard.
Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Inkomsten per maand en per jaar
Als we er van uit gaan dat EnzoKnol zo'n 1500,- euro per dag verdiend, dan kunnen we ook berekenen wat hij per maand en per jaar verdiend. 1500,- euro keer 30 (dagen) is 45.000 euro per maand. Dat is 45.000 euro keer 12 (maanden), dus 540.000 per jaar.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
In totaal komen we dan uit op zo'n 5,6 miljoen euro. Zoals we hierboven al aangaven is het erg lastig om in te schatten hoeveel Enzo nou echt verdiend. Daarom maken we een kleine rekensom. Wekelijks heeft Enzo zo'n 7 miljoen views, dat zijn per jaar 364 miljoen wat gelijk staat aan zoon 364 duizend euro.
Ryan Kaji – ($ 27 miljoen)
Ryan's World is de naam van het YouTube kanaal van Ryan Kaji die wordt gerund door zijn stiefzus en ouders. Het 10-jarige mannetje heeft 31,4 miljoen abonnees. Er komt bijna elke dag een nieuwe video online.
Het gemiddelde? Zo'n 7,6 dollar per duizend views. Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Voordat je geld gaat verdienen, moet je flink wat tijd investeren in je kanaal. Zo heeft YouTube de regel dat je binnen 12 maanden minimaal 4.000 uur bekeken moet zijn. Daarnaast moet je op z'n minst 1.000 abonnees hebben.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Hieronder vind je hoeveel soortgelijke accounts verdienen per post: Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post)
Om goed geld te verdienen met gesponsorde posts op Instagram, moet je een behoorlijke aanhang hebben. Onderzoek heeft aangetoond dat influencers met meer dan 1 miljoen volgers duizenden dollars per post verdienen. Als je een micro-influencer bent, is dat ook oké.
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
Zit jij ook uren van je dag te verslijten op Snapchat? Dan hebben wij wel héél goed nieuws voor jou. Het social medium heeft namelijk een nieuwe functie, en jij kan er geld mee verdienen! De nieuwe functie heet 'Spotlight' en zorgt ervoor dat je je snaps kan delen in een bepaalde feed.