Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
De koppeling testen doe je door in de auto te gaan zitten, de koppeling in te drukken bij een ingeschakelde handrem, de auto te starten en de koppeling op te laten komen zonder gas te geven. Bij eventuele defecten zal de motor niet afslaan en gewoon blijven draaien.
Een defecte koppeling herken je vaak aan een slippende koppeling. Hierbij stijgt het motortoerental bij gas geven onevenredig ten opzichte van de snelheid van de auto. Dit kan ook gepaard gaan met ongebruikelijke geluiden zoals kraken of piepen tijdens het schakelen.
De auto slipt bij het optrekken
Wanneer u rijdt en het koppelingspedaal loslaat, zult u merk dat het voertuig niet snel in beweging komt. Is er bij gas geven wel een hoger toerental hoorbaar, maar is er nauwelijks een reactie van de auto merkbaar, dan duidt dit op een versleten koppeling.
Met de motor nog steeds uit, druk de koppeling zo ver mogelijk in en laat hem dan los . Een koppeling die in goede staat is, moet snel terugveren naar de oorspronkelijke positie en enige weerstand hebben als u hem indrukt. Aan de andere kant, als hij vastloopt, langzaam beweegt of stuitert, dan is hij waarschijnlijk versleten.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in zijn vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt.U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Een goed functionerende koppeling zou een vloeiende en moeiteloze schakelervaring moeten bieden. Tijdens het rijden mag het schakelen tussen versnellingen niet haperen. Als je tijdens het schakelen merkt dat de versnellingen niet soepel in elkaar overgaan of als je weerstand voelt, kan dit duiden op slijtage.
De meest waarschijnlijke oorzaak is lucht in het koppelingssysteem. Heel vaak helpt het dan om het pedaal handmatig omhoog te trekken waarna de koppeling weer functioneert.
Bij een slippende koppeling is het verstandig de volgende test te doen: motor starten, handrem aantrekken, hoogste versnelling inschakelen, gas geven en het koppelingspedaal langzaam loslaten. Draait de motor nog? Normaal gesproken zou de motor moeten afslaan.
Signalen die wijzen op een automatische versnellingsbak zijn onder andere aarzeling, slippen of 'trillen' tijdens het schakelen. Handleidingen knarsen vaker. Schokkende en bonkende geluiden worden vaker veroorzaakt door een defecte motor en transmissiebevestigingen.
Over het algemeen moet de koppeling van uw auto elke 100.000 kilometer worden vervangen. Het kan echter zijn dat u vaker een koppelingsservice of -vervanging nodig hebt, afhankelijk van hoe u uw auto gebruikt.
U kunt weten of uw auto een versnellingsbakprobleem heeft door gevoelig te zijn voor ongebruikelijke geluiden, knarsen of verhitting tijdens het schakelen . Er kan een probleem zijn dat onmiddellijk moet worden geïnspecteerd. Gebruik de koppeling en de versnellingen altijd voorzichtig en met veel zorg voor een langer meegaande transmissie.
De prijs van gebruikte versnellingsbakken is dus afhankelijk van allerlei factoren. Globaal kan echter worden gesteld dat gebruikte handgeschakelde uitvoeringen gemiddeld een prijs hebben van 150,- tot 600,- euro.De prijs voor een automatische versnellingsbak zal gemiddeld variëren tussen 500,- en 1000,- euro.
Kortom, als de kosten voor het vervangen van de versnellingsbak niet al te hoog zijn en de auto in een redelijke staat en leeftijd is, is het waarschijnlijk de moeite waard om de versnellingsbak te laten repareren .