Bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak (personen- of bestelauto) kan worden voorkomen door het aanleveren van een kilometerregistratie als tegenbewijs dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.
Als je geen bijtelling meer wilt betalen omdat je met de zakenauto minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt, dan kun je een 'Verklaring geen privégebruik auto' aanvragen. Deze verklaring is geldig voor onbepaalde tijd, maar gaat pas in per 1 januari van het nieuwe jaar.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Meestal wordt in eerste instantie een verzuimboete opgelegd voor administratieve fouten. Als je ten onrechte geen bijtelling hebt toegepast vanwege een onjuiste kilometerregistratie, wordt de verzuimboete meestal vastgesteld op € 100 per overtreding (standaardbedrag voor administratieve nalatigheid).
Wanneer krijg ik te maken met bijtelling? Wanneer je als werknemer of als ondernemer in een auto van de zaak rijdt. Je kunt de bijtelling ontwijken wanneer je in de zakelijke auto maximaal 500 privé-kilometer per jaar rijdt. Dat moet je dan wel kunnen aantonen met een rittenregistratie.
Tip 1: Rijd helemaal zakelijk en betaal geen bijtelling
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt.
Wat kost bijtelling afkopen en hoe verreken je het? De eindheffing is een vast bedrag van jaarlijks € 300,- per bestelauto waar je de bijtelling van afkoopt. Als je een loontijdvak van 1 maand hanteert, moet je € 25,- per bestelauto aangeven (300/12).
Bijtelling elektrische auto 2021 na 5 jaar (60 maanden)
Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.
Bijtelling staat eerste 5 jaar vast
De bijtelling en korting van je auto staan 60 maanden vast vanaf de datum eerste toelating (DET).
Verzuimboete. Als er onterecht geen rekening is gehouden met bijtelling voor het privégebruik van de zakelijke auto, dan legt de belastinginspecteur een verzuimboete op van 80% van het wettelijk maximum van € 5.514.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Een onderdeel van de Verklaring geen privégebruik auto is dat de werknemer middels een sluitende rittenregistratie kan aantonen dat er niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak wordt gereden. Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald.
Als je gedurende het jaar besluit om de auto niet meer privé te gebruiken, kun je de bijtelling stopzetten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je verhuist en de auto alleen nog voor zakelijke doeleinden gebruikt of als je een andere auto gaat rijden en de auto van de zaak niet meer privé gebruikt.
De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto's tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over de fiscale waarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Deze regeling is erg aantrekkelijk voor ondernemers en MKB'ers.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Na de 60-maanden-periode vervalt de 4%-bijtellingsregeling, en gelden de reguliere bijtellingspercentages voor zakelijke auto's. Concreet betekent dit een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto, met een tijdelijke verlaging voor elektrische auto's van 5% op de eerste € 30.000.
Over die bijtelling moet loonheffing worden betaald. Wie deze loonheffing niet, niet op tijd of niet volledig indient, kan een boete krijgen van minimaal € 131,- (niet of niet op tijd ingediend) tot maximaal € 1.319,- (onjuist of onvolledig ingediend). In uitzonderlijke gevallen kan de boete oplopen tot € 5.278,-.
Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen. Bovendien waken we erover dat iedereen het juiste bedrag aan belasting betaalt.
Als je een BV hebt en de auto staat op naam van die BV dan kan je altijd switchen. Dit doe je door als privépersoon de auto te kopen van de BV. Hiervoor is wel een officiële koopovereenkomst nodig, maar in principe is er dus geen bezwaar om op deze manier de auto als privé te registreren.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.