Dit kan door een fabricagefout, dat de afscheider niet goed werkt of dat er een gaatje inzit. Maar de afscheider kan ook ontregelt raken als je de accu laat vallen of dat er een klap tegen de accu wordt gegeven. Ook een te grote hitte in de accu kan de oorzaak zijn dat accu's gaan branden of ontploffen.
Brandgevaar e-bike batterijen. E-bike accu's zijn tegenwoordig wijdverspreid, maar velen zijn zich niet bewust van het brandgevaar. Deze accu's kunnen spontaan ontbranden, wat vooral geldt voor e-bikes.
Omstandigheden die ertoe kunnen leiden dat accu's van e-bikes oververhit raken en in brand vliegen, zijn onder meer generieke of aftermarketonderdelen en -laders, productieprocessen van lage kwaliteit, overbelaste accu's, beschadigde accu's als gevolg van een fietsongeluk en accu's die verkeerd zijn opgeslagen of weggegooid.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Maar Li-Ion accu's hebben ook een belangrijk nadeel: de chemische stoffen in de accu kunnen spontaan ontbranden als de accu beschadigd raakt, overbelast of verkeerd opgeladen wordt.
Er kan worden geconcludeerd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een accu tijdens normaal gebruik uit zichzelf explodeert. In uitzonderlijke gevallen kan de accu echter wel ontvlammen, de kans hierop is echter vele malen groter wanneer de situatie door de gebruiker wordt gemanipuleerd.
Accu's houden niet van harde klappen. Als een windvlaag je fiets omverblaast, kan de accu er aan de buitenkant nog prima uitzien. Maar binnenin kan er schade zijn ontstaan die tot brand kan leiden. Het effect van de smak op straat is dat een cel kan barsten.
Wanneer een fietsaccu ontvlamt kan dit namelijk tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Zo komt het ook steeds vaker voor dat er een brand ontstaat vanwege een beschadigde of gereviseerde fietsaccu. In het jaar 2020 werd zelfs 3,7% van alle branden in Nederland veroorzaakt door accu's of batterijen.
Een blusdeken is een eenvoudig, maar effectief hulpmiddel. Door de deken over de brandende batterij te leggen, wordt de zuurstof afgesneden en wordt de brand gesmoord. Dit kan voorkomen dat de brand zich verspreidt en andere delen van de fiets of zelfs de omgeving in gevaar brengt.
Bewaar accu bij kamertemperatuur. Je kunt je fietsaccu het best bewaren bij kamertemperatuur, bij voorkeur tussen de 10 en 20 graden. Probeer dus hele hoge (hoger dan 25 graden) of hele lage (lager dan -10) temperaturen te vermijden. Dit kan de levensuur van je accu flink verkorten.
Ze kunnen brandgevaarlijk zijn als ze beschadigd zijn. Om je ebike-accu veilig te houden, haal je de stekker eruit als hij is opgeladen . Houd hem uit de buurt van scherpe voorwerpen en laad of bewaar de accu's op een koele, droge plek om oververhitting te voorkomen.
Overladen kan ertoe leiden dat de accu oververhit raakt, wat kan leiden tot vervorming van de accu en in het ergste geval tot brand. Moderne e-bikeaccu's zijn ontworpen met ingebouwde beveiligingen om overladen te voorkomen. Wanneer de accu volledig is opgeladen, stopt het oplaadsysteem automatisch met opladen.
De lithium-ionbatterijen die in e-bikes, e-scooters en andere lichte elektrische voertuigen (LEV's) worden gebruikt , kunnen vlam vatten door iets dat thermische runaway wordt genoemd .
Nee, niet als je er zorgvuldig mee omgaat. Maar als een (fiets)accu een keer is gevallen, kan hij binnenin kapotgaan. Leg je hem daarna aan de lader, dan ontstaat er kortsluiting in de accu. Met als gevolg: een felle brand en giftige rookgassen die tot een explosie kunnen leiden!
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Bij een geladen accu is dat omdat alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedschap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd.
Geen paniek! Wanneer er alleen nog rook uit de accu komt, kun je deze het beste blussen met zand of veel water.Wanneer de accu geblust is, moet je deze minimaal 48 uur in een bak met water of zand leggen. Zo zorg je ervoor dat de accu niet opnieuw in brand vliegt.
Omdat branden die worden veroorzaakt door lithium-ionbatterijen klasse B-branden zijn, moet u kiezen voor een standaard ABC- of droge chemische brandblusser . Classificatie van klasse B is om de ontvlambare vloeistoffen te onderscheiden. Omdat lithium-ionbatterijen vloeibare elektrolyten bevatten, vallen ze in deze categorie.
Het is ook mogelijk om de accu in de fiets te laten. Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
Wat gebeurt er wanneer ik de elektrische fiets lange tijd laat stilstaan? “Met de elektrische fiets zelf doet dat niets. Ook de elektrische motor is niet gevoelig voor slijtage door stilstand.
De batterijen kunnen oververhit raken of exploderen als ze verkeerd worden gebruikt, opgeladen of weggegooid, of als ze beschadigd raken . Bovendien kunnen branden die door de batterijen worden veroorzaakt gevaarlijk zijn en moeilijk te blussen.
De oorzaak van het ontbranden of zelfs ontploffen van een Li-Ion accu ligt aan het feit dat er kortsluiting ontstaan. In vrijwel alle gevallen is de hoofdreden dat de kathode en anode elektrodes met elkaar in aanraking komen.
"De accu kan beschadigd raken als je elektrische fiets omvalt of als er iets scherps op terecht komt. In de accu kan dan kortsluiting ontstaan. In de cellen ontstaat vervolgens een chemische reactie waardoor de accu heet wordt en uiteindelijk in brand kan vliegen", aldus Bakker.
Accu elektrische fiets bewaren
Het is belangrijk om de batterij van je e-bike zoveel mogelijk vorstvrij te bewaren, het liefst in een droge en geventileerde ruimte op kamertemperatuur. Staat jouw e-bike dus in de schuur of buiten? Haal bij koud weer de accu uit de elektrische fiets en bewaar 'm binnen.
In je accu zitten accucellen met sterk ontvlambare metalen, zoals lithium-ion. Als die verschuiven, loop je het risico op kortsluiting met brand tot gevolg. Na een val is het dus niet meer veilig om je accu te gebruiken.