Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
De distributieriem wordt preventief vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Sommige garages adviseren de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Als de distributieriem of distributiekettting breekt, stopt de motor onmiddellijk met draaien en is de kans op motorschade aanzienlijk. De kosten lopen dan zomaar veel hoger op dan die van vervanging van de distributieriem.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Symptomen versleten distributieketting
Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor. Dit is meestal het ergste wanneer de motor nog aan het opwarmen is.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Tijdige vervanging is belangrijk om (grote) problemen met de motor van uw auto te voorkomen. De riem kan namelijk gaan slippen of breken. Wanneer hij breekt loopt de motor niet meer en kan er in het ergste geval schade aan de motor ontstaan, met mogelijk een dure reparatie als gevolg.
De kosten voor een nieuwe distributieketting zijn rond de 100 euro, maar de montage kost veel meer geld.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Normaal gesproken wordt een multiriem op tijd vervangen. Het kan echter gebeuren dat de riem scheurt of dusdanig slipt dat hij niet meer functioneert. Dan zal onder meer de stuurbekrachtiging, airco, en motorkoeling niet meer werken. Ook laadt de accu niet meer op.
De functie van de distributieriem is cruciaal in de moderne motor. De distributieriem drijft de nokkenas(sen) aan die vervolgens de in- en uitlaat kleppen bedienen. Naast het bedienen van de nokkenas worden er afhankelijk van merk en model ook de waterpomp, brandstof inspuitpomp en/of balansassen aangedreven.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
nee, dit valt niet onder de all riskverzekering. een geknapte distributieriem valt onder de eigen verantwoordelijkheid, daar u dit makkelijk kunt voorkomen, door de riem op tijd te vervangen.
In het onderhoudsboekje van uw auto wordt de laatste vervangingsdatum altijd duidelijk vermeld. Meestal zit er onder de motorkap ook nog een sticker met de datum en kilometrage waarop de riem voor het laatst vervangen is.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.