Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Auto's die niet worden onderhouden, kunnen eerder in brand vliegen. Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken.
Opzettelijke brandstichting
Bijvoorbeeld door allereerst benzine op een auto te gieten en deze vervolgens in brand te steken met een lucifer. Van opzet is ook sprake als wanneer de verdachte willens en wetens de aanzienlijke kans heeft aanvaard dat brand zou ontstaan door zijn of haar handelen.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto's? Nee, alleen zijn 'gewone' autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
De brandbare koelvloeistof moet worden voorzien van geurstoffen waardoor een lek makkelijk en snel ontdekt moet kunnen worden. Ook is het gebruik van gasdetectoren een mogelijkheid.
Om iets in de fik te laten vliegen heb je brandstof, lucht (zuurstof) en een hoge temperatuur nodig. De temperatuur waarbij iets ontbrand verschilt per stof. De ontbrandingstemperatuur van een kaars is veel lager dan die van een stuk ijzer. Toch kan ijzer ook in de fik vliegen!
Wat gebeurt er met mijn in beslag genomen voertuig en/of spullen? Het Openbaar Ministerie beslist of de goederen terug worden geven, in bewaring blijven of vernietigd worden. De bewaring van goederen gebeurt veelal door Domeinen Roerende Zaken.
De maximale hoogte van de straf die staat op brandstichting verschilt per soort. Voor opzettelijke brandstichting geldt een maximale straf van 12 jaar gevangenisstraf. Als iemand in levensgevaar is gebracht is de straf 15 jaar. Bij een dodelijk slachtoffer kan een levenslange gevangenisstraf worden opgelegd.
Van Dijk: "De motor die aan de voorkant van een auto zit krijgt dan een flinke klap, waardoor bijvoorbeeld brandstofleidingen kunnen scheuren en ook weer kunnen gaan lekken op de motor. Tot slot kan de klap bij een botsing voor kortsluiting zorgen in de elektrische bekabeling."
Het is echter zeer giftig: een inname van 30 ml ethyleenglycol kan voor een volwassen persoon al dodelijk zijn.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
De vier meest voorkomende oorzaken van brand in huis zijn: Elektrische apparaten. CV-ketel of meterkast. Koken op gas.
Terwijl de risico's eigenlijk alleen maar zijn toegenomen, geeft de gemiddelde MKB'er vreemd genoeg brandpreventie niet altijd de hoogste prioriteit. Uit kostenoverweging, maar ook vanuit gemakzucht.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat in Nederland de kans om thuis een brand mee te maken 1 op 65[1] is.
Er zijn extra mensen en dus een dompelwagen nodig om een brandende elektrische auto te doven. ' De accu's van elektrische auto's zijn vaak ook zo goed verpakt dat deze niet altijd goed geblust of gekoeld kunnen worden.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.