Die uitvinding wordt toegeschreven aan de Egyptenaren, die niet alleen stroomafwaarts de Nijl wilden kunnen bevaren met hun schepen. Voor een tegenstroomse koers maakten ze zo'n vijfduizend jaar geleden al gebruik van een rechthoekig zeil, gemaakt van papyrus.
Vroeger kende men alleen de directe voortstuwing door de wind, waartoe men een zeil gebruikte in de vorm van een vierkante lap, die met behulp van een dwarshout of ra aan de top van de mast werd opgehangen. Zo'n tuig heet vierkante tuigage en van het schip zegt men dat het dwarsgetuigd is.
Dergelijke zeilen hadden de vroege zeilboten in Egypte, zo'n 3.200 jaar v. Chr. Later ontwikkelde men tuig dat de zeilen meer bewegingsvrijheid geeft ten opzichte van de mast (langsscheepse tuigage) en waarmee het schip ook in aan-de-windse koersen kan varen.
De Egyptenaren waren rond ca 4000 voor Christus de eerste die het concept van een zeilboten creëerden. Aangezien roeien veel moeite kostte en motortjes nog niet bestonden, moesten ze wat anders verzinnen. Ze kwamen met het idee de wind te gebruiken om vooruit te komen.
En hoewel veel mensen bij zeilen vooral aan vakantie denken, is het óók een olympische topsportdiscipline. Nederlanders zijn zelfs medaillekandidaten. Leren zeilen is voor niemand moeilijk. Kinderen stappen net zo gemakkelijk in de boot als volwassenen; het is een sport voor jong en oud.
Kon ik maar varen...
Iedereen kan leren varen. Soms mag je zelfs al varen zonder vaarbewijs. Maar de regels kennen is in ieder geval een must. Doe je kennis van het varen op bij een HISWA Vaarschool middels een theoretische cursus of praktijkles.
Zeilen is erg leuk en geeft een gevoel van vrijheid. Het bevrijdt de geest, het is spelen met de elementen en geeft een kick wanneer de boot lekker over het water gaat. Ervaar het maar eens.
De White Pearl is 140 meter lang, 25 meter breed en daarmee qiua omvang te vergelijken met een containerschip. Het schip, waar al drie jaar in het grootste geheim aan wordt gebouwd, is van de Russische miljardair Andrej Melnitsjenko. Naar verluidt heeft het schip 400 miljoen hebben gekost.
Doorgaans is één roer voldoende om op koers te blijven. Voor een ontwerper bestaan meerdere redenen om twee roeren te tekenen. Soms vanwege het vaargebied, om een derde, stabiliserende poot te bieden bij het droogvallen. Vaker om een boot met een breed achterschip op koers te kunnen houden.
Een kwalitatief goed geweven polyester zeil dat regelmatig nagekeken en onderhouden wordt zal tussen de 3500 en 4000 uur mee gaan. Een gemiddelde toerzeiler gebruikt zijn boot twee weekenden per maand, plus twee weken vakantie.
zeilen → segeln, Segeln.
Voor de wind zeilen
Als de wind van achter komt dan vouw je het zeil zoveel mogelijk uit, zodat je een zo groot mogelijk oppervlakte hebt. Op die manier vang je zoveel mogelijk luchtmoleculen op die tegen het zeil aanwaaien. Omdat deze luchtmoleculen snelheid en massa hebben beweegt het zeil en de boot naar voren.
De eerste schepen waren waarschijnlijk niet meer dan drijvende boomstammen. Maar al meer dan 40.000 jaar geleden was de mens in staat uit boomstammen eenvoudige vaartuigjes te bouwen.
Romp - De romp is dat deel van een boot dat drijft. De romp is het hoofdgedeelte van een boot, inclusief onderkant en zijkanten.
Als je het stuurwiel naar rechts draait, draait het roer naar rechts en beweegt het schip als het vaart (snelheid) heeft naar stuurboord. Veel schepen hebben een helmstok in plaats van een stuurwiel. Als je een helmstok naar rechts beweegt, draait het roer naar links en zal het schip naar bakboord draaien.
Het stuurwiel is het stuur van het schip en laat het roer bewegen in de juiste richting. Het roer zorgt er dan weer voor dat de boot kan sturen.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Het superjacht van Amazon-oprichter Jeff Bezos is aangekomen in Rotterdam, zonder dat de iconische brug De Hef uit elkaar is gehaald. Het prestigieuze jacht ligt bij Greenport in de Eemhaven.
Een superjacht van 110 meter is natuurlijk al gigantisch, maar valt nog altijd in het niet bij het grootste jacht van de wereld, de Azzam van de Duitse scheepsbouwer Lürssen. Alles is groot op dit jacht (14.000 gross ton) met een lengte van 180,65 meter.
Zeilen en op zee zijn bieden een ideaal kader voor zelfontwikkeling en therapie. Een zeilervaring heeft invloed op je lichaam, je mind en je leven.
Wanneer een platte, brede zeilboot door de wind schuin getrokken wordt, verdwijnt een deel van de massa onder het wateroppervlak en wordt het drukpunt verplaatst – naar de zijde die onder water ligt: het koppel van zwaartekracht en opwaartse kracht trekt het geheel weer recht.
Leren zeilen is relatief gemakkelijk en de meeste mensen zijn in staat om na een paar uur zeilles met een boot te zeilen. Een zeilboot veilig en met expertise beheersen is voor sommige wel een een levenslange opgave. De meeste zeilers mogen zich ervaren noemen na 5 jaar intensief zeilen.