Een freinetschool is een methodeschool die volgens de pedagogie van Célestin Freinet (Frankrijk, 1896-1966) werkt. Deze pedagogie groeide op basis van de eigen klaspraktijk en ervaringsuitwisseling van Célestin Freinet met andere leerkrachten en beroemde pedagogen uit zijn tijd. Halfweg de jaren '90 startte het GO!
Een ander verschil is dat steinerscholen een antroposofische basis hebben en daardoor een specifieke filosofie hebben om kinderen te benaderen. Freinetscholen hebben een meer pragmatische benadering en richten zich vooral op de praktische toepassing van hun onderwijsprincipes.
Freinetonderwijs is iedere dag een avontuur!
Leren is niet opnemen wat anderen bedacht hebben; je leert pas echt als je kunt gaan zoeken en ontdekken, daarmee aan het werk kunt gaan (proefondervindelijk verkennen) en je bevindingen met anderen kunt delen.
Florian: 'Een freinetschool baseert zijn werking op een aantal invarianten van de Franse pedagoog Freinet. Individualisering van het werk, zelfstandigheid, eigen keuzes, ouderbetrokkenheid, creativiteit en meer gelijkheid tussen leerling en leerkracht zijn enkele pijlers die je in elke freinetschool zal terugvinden.
Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966). Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken bij zaten.
Freinetpedagogie - Derde graad - ASO. Freinetpedagogie is een brede algemene opleiding die gegeven wordt volgens de principes van Celestin Freinet. Meer over Freinet kan je lezen via deze link.
De naam zegt het al: leerlingen bepalen zélf waarover ze schrijven, wanneer ze schrijven en in welke vorm ze dat doen. Teksten gaan vaak over eigen ervaringen, gedachten en gevoelens en zijn gegrepen uit het leven van de kinderen.
Steinerpedagogie is een onderwijsvorm waarbij leerkrachten lesgeven vanuit de mens- en ontwikkelingsvisie van de antroposofie, een filosofie die dient als inspiratiebron maar zelf niet onderwezen wordt. Het onderwijs staat ten dienste van de persoonlijkheidvorming, met inbegrip van de sociale vorming.
Er zijn 16 freinetscholen in Nederland.
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
In het secundair onderwijs is er één Freinetschool binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Vergelijking met andere onderwijsnetten
Voor een goede lectuur moet men dus weten dat de laatste kolom (Steiner) in feite een onderdeel is van het vrij gesubsidieerd onderwijs (wat voornamelijk de katholieke scholen omvat, maar toch ook een aantal andere methode- en onafhankelijke scholen).
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat lukt het beste wanneer ze zelf dingen mogen ontdekken en wanneer ze zich mogen uitdrukken met méér dan woorden. Want kinderen zijn geboren onderzoekers en beschikken over wel honderd talen.
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leraren iets van en met elkaar leren.
Steiner geloofde dat blootstelling aan ervaringen uit het echte leven, zoals koken, schoonmaken, naaien en tuinieren, bijdroeg aan een gevoel van welzijn en veiligheid. Hij stelde dat er geen essentiële grenzen waren aan menselijke kennis, en dat het onderwijzen van de wil en gevoelens van een leerling net zo belangrijk is als intellectuele vooruitgang.
De steinerpedagogie heeft als doel jonge mensen te helpen in hun ontwikkeling tot ondernemende individuen die zelfstandig denken, oordelen en handelen. De ontwikkeling van het kind staat centraal. De pedagogie knoopt telkens aan bij de leeftijdsfase waarin het kind zich bevindt.
Leren op een Steinerschool is een niet-competitieve activiteit . Er worden geen cijfers gegeven op het basisniveau; de leraar schrijft aan het einde van elk schooljaar een gedetailleerde evaluatie van het kind. Het gebruik van elektronische media, met name televisie, door jonge kinderen wordt sterk afgeraden op Steinerscholen.
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.
Agora onderwijs is een vorm van gepersonaliseerd leren. Het is volledig maatwerkonderwijs. De leervraag van de leerlingen staat centraal, hun nieuwsgierigheid is leidend. Dat betekent niet dat elk kind zelf maar kiest wat het leert.
Elke school is gaarne bereid om nader in te gaan op uw serieuze belangstelling in het Freinetonderwijs. Klik op het kaartje voor Freinetscholen in België en Nederland. Het overzicht met de adressen van de scholen in België zijn verdeeld in vier (regio's).
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
De freinetschool is een type basisonderwijs dat uitgaat van de nieuwsgierigheid van kinderen. Er is geen vast lesprogramma. Iedere dag bespreekt de leerkracht wat de kinderen bezighoudt.Op basis daarvan besluiten de leerlingen en de docent samen wat ze die dag gaan leren.
Dit zijn leeractiviteiten waarin verschillende vakken of vakdomeinen zijn geïntegreerd: wanneer leerlingen een eigen tekst schrijven, zijn ze bezig met communiceren, woordenschat, spelling, stellen en ook met waar hun tekst over gaat (de inhouden).