De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
De beugel wordt aangedrukt en het rubber zorgt dat de beugel overal goed zit. Deze soort beugels zijn vooral van toepassing op banen waarbij de bezoeker lang op de beugel moet rusten, zoals bijvoorbeeld een Flying achtbaan.
Achtbanen staan onder een strenge controle
Bedenk ook dat je met een gerust hart kunt instappen. Achtbanen zien er gevaarlijk uit, maar ze zijn het niet. Een dode bezoeker kan niet opnieuw een kaartje kopen. En ook andere bezoekers lopen weg na een ongeluk.
Onveilige kermisattracties vormen een wezenlijke bedreiging voor de bezoeker van een kermis. Zaken die ernstig mis kunnen gaan, zijn bijvoorbeeld het afbreken van onderdelen of omvallen van attracties. Voor de personen die in de attractie zitten of er dichtbij staan kan dat ernstige gevolgen hebben.
De remmen van een achtbaan bestaan uit twee remblokken die op het spoor bevestigd zijn, en een remplaat in de vorm van een metalen vin die onder het karretje hangt. Wanneer de trein over de remmen rijdt, bewegen de twee remblokken naar elkaar toe, en klemmen de vin onderaan de trein als het ware vast.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Inspecteurs van de NVWA controleren op de kermis én in attractieparken of de attracties zijn goedgekeurd door een aangewezen keuringsinstelling (AKI). Deze AKI's worden door de minister van VWS aangewezen en bekendgemaakt in de Staatscourant. Ook controleert de NVWA of een attractie: goed is onderhouden.
Attractie is veilig
De Booster is 100 procent veilig, zo verzekert de eigenaar van de attractie. 'We zijn er namelijk om de mensen te vermaken en dat doen we met een lach en een traan.
Een attractietoestel dient elke één, twee of drie jaar door een aangewezen keuringsinstantie (AKI) gekeurd te worden.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Het duikt op als je evenwichtsorganen en je ogen verwarrende signalen aan je hersenen geven; als je brein niet kan anticiperen op bewegingen die eraan komen. Denk aan de passagier die misselijk wordt als de bestuurder onverwachte stuurbewegingen maakt.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Omdat de remmen op het einde van de baan dicht staan, remt het treintje en komt veilig tot stilstand. Zo gebeuren er geen ongelukken. Als het treintje weer verder moet rijden, wordt de luchtdruk opgevoerd en springen de remmen open. Voor het remmen van de achtbaantrein worden er steeds vaker magneten gebruikt.
Meestal is de notatie 1,4*10^3, dus we twijfelde hoe zwaar hij was. 1400 leek erg licht, aangezien 20 Mensen van 70 kg al zoveel wegen, waardoor het karretje zelf 0 kg moet zijn. 14000 kg lijkt ons echter ook veel, het karretje zou dan grofweg zo'n 12000 kg wegen.
De Airborne is met z'n 65 meter de hoogste booster ter wereld. De twee gondels bieden samen plaats aan liefst 32 waaghalzen, die met een snelheid van 120 kilometer per uur worden rondgedraaid. Toen de kolossale machine stilviel, werd een noodplan in werking gesteld.
Vroeger moesten de kermisgasten logeren op het Slotjesval. Maar sinds een jaar of vijf is het Lukwelpark aangewezen als verblijfplaats voor de kermisfamilies.
Oktoberfest niet alleen voor de bierliefhebber
De allergrootste kermis ter wereld bevindt zich namelijk tijdens het Oktoberfest in de Duitse stad München. Met jaarlijks rond de 500 attracties en meer dan 6 miljoen bezoekers is dit veruit de grootste kermis ter wereld.
Succesvol. 'De aanschaf van een nieuwe attractie voor een pretpark vergt gemiddeld een investering van honderd miljoen euro. Grote en populaire parken als de Efteling trekken er zelfs wel 130 miljoen euro voor uit.
Het RAS is een door NVWA opgetuigd systeem (Registratie Attractie- en Speeltoestellen) waarin elk toestel een uniek nummer krijgt. Vergelijkbaar met het kenteken van een auto (en dat is ook iets anders dan het VIN-nummer, wat overigens ook al uniek is).
Voor speeltoestellen is een speciale wet opgesteld; het Warenwetbesluit Attractie – en Speeltoestellen (WAS), waarin vermeld staat dat alle speeltoestellen in de openbare ruimte veilig moeten zijn. Het WAS is dus van toepassing op speeltoestellen in de publieke ruimte.
1. De plank van Mt. Huashan (China) Bij een wandeling op de berg Huashan in China kun je duizenden meter van je af kijken.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.