De STARR-methode is van oorsprong afgeleid van het criteriumgericht interviewen, dat als beoordelingswijze wordt weergegeven (Admiraal-Hilgeman, 2009). Middels een functie-analyse van de werkzaamheden van de geïnterviewde wordt, voor de aanvang van het interview, bepaald wat critical incidents zijn (Flanagan, 1954).
De kern van de STARR methode is om op een gegronde manier de juiste kandidaat voor de functie te vinden. Het doel is om beter inzicht te krijgen in het gedrag en bepaalde prestaties te voorspellen. Dit wordt gedaan door in te zoomen op het gedrag en prestaties uit het verleden.
Wat is de kern van de Star Methode? De kern van de STARR-methode is dat het inzicht geeft in gedrag uit het verleden. En dat geeft een goede indicatie van hoe een kandidaat zich in de toekomst zal gedragen. Daarnaast voorkomt de STARR-methode dat kandidaten een te simpel antwoord geven op een sollicitatievraag.
De meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag, is de STARR-methode. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
In de Competentie Thermometer wordt bij de onderzoeksmethode interview gewerkt op basis van de STAR-methode. Deze is uitermate geschikt voor het onderbouwen van beweringen waarmee iemand (zonder op te scheppen) kan aantonen over een bepaald niveau van deskundigheid of over een bepaalde set vaardigheden te beschikken.
Dit voorbeeld lijkt misschien een grote lap tekst, maar in werkelijkheid zal het hooguit 2 minuten duren. Let op: dit is een voorbeeld voor het sollicitatiegesprek. Je kunt de STARR-methode ook gebruiken voor een motivatiebrief.
STAR staat voor: situatie, taak, actie en resultaat. Met behulp van de STAR methode kan je als sollicitant succesvol gedrag uit het verleden als voorspeller van toekomstig gedrag onderbouwen. Aan de afkorting Star wordt vaak nog een R voor reflectie toegevoegd.
Taak: Beschrijf de taken die in de situatie aan bod kwamen. Actie: Vertel over de verschillende acties die werden uitgevoerd om de taken te voltooien.
Tijdens een sollicitatie gebruiken rekruteerders dikwijls de STARR-techniek. Dit is een interviewtechniek om kandidaten op gestructureerde wijze te bevragen over hun rond gedrag en competenties. De techniek is vrij eenvoudig maar doeltreffend. Sollicitanten kunnen op zo hun competenties duidelijk in de verf zetten.
Daar liggen verschillende modellen aan ten grondslag. Zo zijn er bijvoorbeeld het spiraalmodel van Korthagen, het ui-model van Korthagen, het model van Kolb (1984), het reflectiemodel van Atkins en Murphy (1984), het model van Oelofsen (2012). Het overgrote deel van de reflectiemodellen is cyclisch.
De starr methode is op zich een methodiek die zich richt op feiten, oorzaak en gevolg. Bij de Korthagen reflectie gaat het een niveautje 'dieper' doordat ook je gedachten die je had en wat je voelde meegenomen wordt bij de reflectie. Want ook deze zijn volgens Korthagen van invloed op iemands gedrag.
De letters STARR staan voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Wanneer, bijvoorbeeld, zelfreflectie een doel van het gesprek is, dan kunnen de volgende vragen gesteld worden: Situatie: “Beschrijf een voorbeeld van een situatie waarin je een bepaalde competentie hebt laten zien.
Gedragsvoorbeelden bij analytisch vermogen
hoofd- en bijzaken kun je goed onderscheiden. je ziet snel de kern of essentie van het vraagstuk. je overziet de consequenties van bepaalde keuzes. je kunt snel verbanden leggen en je ziet relaties of overeenkomsten tussen informatie.
je bent oplettend, alert en je werkt geconcentreerd. je bent precies, secuur of punctueel en je kunt foutloos werken. je kunt je enorm storen aan fouten, onvolledigheden, onnauwkeurigheden en slordigheden. je werkt ordelijk en systematisch.
Reflectie helpt bij het vergroten van zelfkennis, het ontwikkelen van een adequate attitude en vaardigheden en het construeren van nieuwe kennis en deze integreren in het eigen handelen. Zo blijf je leren en je handelen verbeteren.
Het stimuleert om er goed over na te denken, hoe het een volgende keer beter kan. Dit is ook het uitgangspunt van de Gibbs Reflective Cycle. Mensen leren niet alleen bepaalde situaties te begrijpen, maar leren ook goed in te schatten hoe dezelfde situatie op andere manieren benaderd kan worden in de toekomst.
De STRAK is een methode waarmee de student kan komen tot schriftelijke of mondelinge verantwoording van haar/zijn handelen op het juiste beheersingsniveau. Je bewijs voldoet aan de richtlijnen Nederlands voor schrijven/gesprekken (zie niv. bepalingslijst in ELO).
Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten.
Wat is een klikgesprek? Tijdens dit gesprek (live/telefoon/videobellen) maken we kennis met elkaar. We onderzoeken of mijn manier van werken past bij jouw vraag. Op die manier ontdekken we of het tussen ons 'klikt'.