Bij het afhalen van uw eID in het gemeentehuis, kunt u uw pincode wijzigen. Kent u uw pincode niet meer of wilt u uw pincode deblokkeren (3 keer een foute code ingegeven), dan kunt u met uw pukcode (brief) op het gemeentehuis een nieuwe pincode aanmaken.
Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Bent u uw PIN- en PUK-code kwijt? Dan moet u de kaart blokkeren door 3 keer een willekeurige PIN code in te typen. Hierdoor wordt de smartcard geblokkeerd. Vervolgens moet de geblokkeerde smartcard worden ingetrokken en vraagt u een nieuwe smartcard aan bij de RDW.
De pincode van je elektronische identiteitskaart vind je terug in de brief die je van de gemeente krijgt met de melding om je eID af te halen. Als je je eID gaat afhalen, is het aangeraden je pincode te wijzigen in een cijfercombinatie die je gemakkelijk kan onthouden. Je kan daarbij tot 12 cijfers gaan.
Wat moet ik doen als ik op mijn kaartlezer de melding 'PIN geblokkeerd' krijg? U hebt 3 maal een foutieve geheime PIN van uw debetkaart op uw kaartlezer ingevoerd. Om uw kaart opnieuw te kunnen gebruiken, moet u de PIN wijzigen via een automaat van Belfius of een CASH-punt.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
KBC laat je debetkaart blokkeren als:
Je 3 keer de verkeerde code invoert. Je je debetkaart vergeten bent in een bankautomaat of een verkoopterminal. Je zichtrekening verbonden aan je kaart te lang in het rood staat.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht. Laat uw ID-kaart niet zomaar kopiëren.
Dan kunt u de puk code opvragen bij uw mobiele provider. Wanneer u de puk code opvraagt bij de provider, zullen zij deze aan u doorgeven. Zo kunt u daarna weer zorgeloos genieten van uw smartphone!
U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Vanaf 18 jaar hoeft u maar eens in de 10 jaar een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Voor kinderen onder de 18 jaar zult u eens per 5 jaar een nieuw paspoort moeten aanvragen.
Dit kun je doen met je smartphone als deze een zogenoemde NFC-lezer heeft. Vrijwel alle moderne Android smartphones (Android versie 6 of hoger) en iPhones (model 7 of hoger met versie iOS 13.2.3 of hoger) hebben dit. Als je smartphone geen NFC-lezer heeft dan kan je op dit moment de ID-check niet uitvoeren.
Soms ligt dit probleem bij de browser. Probeer even in te loggen met een andere browser of installeer de laatste nieuwe versie van de browser waarmee u initieel probeerde in te loggen. Als bovenstaande oplossingen niet werken, contacteer dan eerst uw ICT-dienst.
Nederlandse paspoorten en ID-kaarten hebben een NFC-chip. Deze chip zit in de ID-kaart en bij het paspoort in de pagina met uw foto. Op de chip staan de gegevens van uw document, zoals uw naam, uw foto en geboortedatum.
Je kunt de code van je debetkaart alleen aanpassen aan een automaat in je bank. Online of via de app kan dat (nog) niet. Loop dus even langs je bank en volg de instructies op het scherm van de selfserviceautomaat. Een werknemer kan je ook helpen.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
Je kunt in totaal drie keer een verkeerde pincode invoeren. Dit kan dus niet de pincode zijn waar het omgaat. De pukcode kun je in totaal 10 keer verkeerd invoeren en dan wordt de simkaart definitief geblokkeerd.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst.
De pukcode is de persoonlijke ontgrendelingscode van je simkaart. Zodra je de pincode drie keer foutief hebt ingevoerd, blokkeert je simkaart. Om je telefoon weer te activeren gebruik je de pukcode. Deze code wordt bij je simkaart geleverd en bestaat uit acht cijfers.
Je pukcode is je reddende engel als je de pincode van je simkaart vergeten bent. Deze Personal Unblocking Key wordt gevraagd nadat je drie keer de verkeerde pincode hebt ingevoerd. Je pukcode ontvang je samen met je simkaart van de netwerkaanbieder bij wie jij een abonnement hebt afgesloten.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Als u een identiteitsbewijs (uit)leent, om bijvoorbeeld alcohol of sigaretten te kopen, dan pleegt u identiteitsfraude. Dit is strafbaar en u kunt daarnaast in het Register paspoortsignaleringen (RPS) komen te staan.