Zorg dat je ook aandacht hebt voor de korte, spontane gesprekken die je met leerlingen voert. Als je hier bewust mee bezig bent, creëer je meer ruimte voor gesprek en feedback. Soms is dit gewoon de klas, een andere keer juist niet. Dit is afhankelijk van het kind en het onderwerp van het gesprek.
Met het gesprek wil je iets met de leerlingen bereiken. Je wilt ze aan het denken zetten over een onderwerp. Tussendoor kan je zelf informatie geven, om de leerlingen met andere feiten of gevoelens te confronteren, dan waar ze zelf in eerste instantie aan denken.
Aandacht vangen van leerlingen. Structuur aanbrengen in de les. Werken met concreet geformuleerde doelen. Leerlingen motiveren voor en laten oriënteren op de les.
De studenten lezen samen een inleidende tekst. Vervolgens stellen ze zelf de vragen op die beantwoord moeten worden om tot de kern van de stof te komen. Tijdens de volgende bijeenkomst discussiëren zij samen over hun bevindingen. De tutor speelt daarbij een ondersteunende rol.
Bereid het gesprek goed voor. Weet wat je wilt zeggen en waarom dit voor de leerling belangrijk is. Maak je geen zorgen dat je niet aardig bent, maar zorg dat je weet wat je wilt bereiken met dit gesprek. Start het gesprek met te vertellen waar je het over wilt hebben.
Het onderwijsleergesprek is een werkvorm die in het onderwijs gebruikt wordt om leerlingen zelf inzichten te laten verwerven in de leerstof. De meest voorkomende vorm is een gesprek tussen leerling(en) en docent, waarbij de leerling actief op zoek gaat naar meer dan feitenkennis.
Vanaf dag één leren de kinderen om hun jas aan de kapstok te hangen, niet te hollen in de gangen, elkaar niet te storen in de klas, et cetera. Net als in het verkeer zorgen deze regels ervoor dat kinderen en medewerkers op school samen kunnen leven en werken.
“Bovendien zijn een goede orde en sfeer in de klas belangrijk om tot leren te komen. De leerling die zich misdraagt, kan later ernstige problemen krijgen. ...
Kies een paar concrete afspraken. Formuleer regels positief. ...
Wat? Concrete, realistische situaties worden individueel geanalyseerd; daarna worden de visies in groep voorgesteld en besproken. De eigen visie wordt opnieuw bijgestuurd na opzoeken van bijkomende info. De verschillende visies worden geselecteerd en beoordeeld.
Het is het ontzettend belangrijk om te blijven communiceren met alles en iedereen om je kind heen. Spreek met vrienden, familie, teamleden van de sportclub, de huisarts en uiteraard de school. Samen kunnen jullie meer bereiken dan alleen. Uiteindelijk is het doel om weer met je kind in contact te komen.
Kinderen willen uit zichzelf iets beheersen, omdat ze het echt interessant en leuk vinden. Kinderen moeten erin geloven dat ze invloed hebben op wat ze moeten doen. Lesstof moet afgestemd zijn op hun niveau en interesses en er mag best ruimte zijn voor eigen inbreng.
De afspraken om rust in de klas te krijgen zijn niet duidelijk. Rust in de klas creëer je door samen afspraken te maken over hoe je met elkaar omgaat. In de meeste groepen worden wel regels afgesproken waar je je aan te houden hebt. Soms zijn het schoolbrede regels, maar meestal worden ze wel per groep gemaakt.
De school vindt jassen in de klas onveilig. Bij lessen als scheikunde of techniek kan een overdaad aan jassen gevaren opleveren voor de leerlingen. Bovendien moeten de scholieren tegen elkaar beschermd worden. Mevrouw Bloem: ,,In jassen kun je ook voorwerpen verbergen om klasgenoten mee te bedreigen.''