Hoe minder spullen je hebt, des te makkelijker het wordt om op te ruimen. Zoek daarom naar dingen die sowieso weg moeten. Afval, kapotte producten, dingen die absoluut naar de kringloop mogen. Maak ergens in huis ruimte voor twee stapels: weggooien/recyclen en weggeven/verkopen.
Begin met een kleine plek
Als je niet weet waar je moet beginnen met opruimen, zijn kleine plekken of ruimtes in huis ideaal om mee te starten. De badkamer, de voorraadkast, het aanrecht, de kapstok of de eettafel zijn een aantal voorbeelden van ideale beginplekken.
Startpakket. Een uur kennismakingsgesprek en drie uur organiseren voor € 147,50. In deze drie uur gaan we een deel van jouw huis daadwerkelijk opruimen, zodat je zichtbaar resultaat ziet en wordt gemotiveerd om zelf hiermee door te gaan.
Wat kost een opruimcoach? De kosten voor een opruimcoach variëren van € 40,- tot € 75,- per uur. Vaak is een zelfstandig opruimcoach goedkoper dan een opruimcoach die zich via een groot platform laat inhuren.
Het kan dus zijn dat je het nooit geleerd hebt, maar door een 'life-event' tijdelijk nog meer moeite hebt met opruimen en overzicht houden. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld ADD hebt en je vroeger wel een manier geleerd hebt om op te ruimen, maar dat deze manier van opruimen nog nooit voor jou gewerkt heeft.
Probeer eerlijk te kijken naar je spullen en beantwoord voor jezelf de vraag hoe het komt dat er zoveel spullen zijn. Als je de oorzaak hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan en de oorzaak te elimineren. Daarna kan je gaan downsizen in spullen. En dat is vaak een groot project dat je in stapjes moet doen.
Door op te ruimen en eventueel spullen weg te gooien of te geven word je veel bewuster van al je bezittingen, en word je een stuk dankbaarder voor je belangrijkste bezittingen. Zo haal je in het vervolg waarschijnlijk ook minder snel onnodige dingen in huis, omdat je precies weet wat je thuis allemaal hebt liggen.
De methode van Marie Kondo betekent in het kort: in een keer rigoureus je hele huis opruimen, opruimen per categorie, niet per locatie. Het belangrijkst is dat je alleen de dingen bewaart waar je echt van houdt.
Groot, groter, grootst
Meer dan een derde van de huizen heeft een oppervlakte van minstens 250 en maximaal 500 vierkante meter. In Renkum is een huis ruim 3,5 keer zo groot als een woning in Amsterdam.
Je krijgt over het algemeen meer rust, ruimte en energie als je opruimt. Je wordt minder afgeleid door spullen om je heen. Je kunt makkelijker vinden wat je zoekt (want alles heeft een vaste plek). Je irriteert je minder aan de rommel over je heen.
Aanpak 2: Verdeel de ruimte in zones
Stel dat je de rommelkamer wil opruimen, die tot aan het plafond toe, vol is met spullen. Mijn advies is om vanaf de deur tot aan het midden van de kamer op te ruimen. Op deze manier zorg je dat je voldoende loop en draairuimte hebt om op een comfortabele manier op te ruimen.
In een schoon huis is de lucht schoner en frisser, waardoor je minder last hebt van ademhalingsproblemen en allergieën voor bijvoorbeeld huisstofmijt. Schimmels en bacteriën krijgen een stuk minder kans om zich te nestelen in een schoner huis. Hou je huis opgeruimd en zo stofvrij als mogelijk.
Poets van boven naar beneden. De gouden regel van schoonmaken is altijd: poets van boven naar beneden. Dat geldt zowel voor je hele huis als voor iedere kamer op zich. Als je eerst de vloeren reinigt en daarna de kasten afstoft, valt het vuil zo weer op de schone vloer!
Een professional organizer op de zakelijke markt vraagt gemiddeld €95 per uur exclusief 21% BTW. Beginnende organizers zitten met €45 resp. €75 per uur doorgaans enigszins onder bovengenoemde gemiddelden; zeer ervaren organizers zitten er met €65 respectievelijk €120 per uur ruim boven.
Een professional organizer inhuren levert veel op: een opgeruimd huis en overzicht in spullen. Dit geeft energie en rust. Daarnaast scheelt het je veel tijd en dus geld omdat je niet meer naar van alles op zoek bent of onnodig dingen koopt omdat je niet meer weet waar je ze hebt gelaten.
Een opruimcoach of professional organizer zorgt voor rust, overzicht, structuur en routine. Zodat jij niet meer geleefd wordt door je huishouden maar meer tijd over houdt voor de leuke dingen in je leven.
Er vanuit gaande dat mensen tegen de 80 worden en rond de 20 op zichzelf gaan, kom je op ergens tussen de 15 en 20 jaar. Het kan ook aan het type huis liggen ; in sommige huizen woont niemand meer dan een paar jaar, in andere heb je echte ' plakkers' die het er makkelijk 40 jaar volhouden.
Voor woningen moet de totale vloeroppervlakte van de woonlokalen minstens 18 m² zijn voor 1 persoon, 27 m² voor 2 personen, 40 m² voor 3 personen, 50 m² voor 4 personen, 60 m² voor 5 personen,...