Het stationaire toerental bij uw auto van ongeveer 1100 toeren is zeker niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Het toerental hoort inderdaad te liggen tussen de 600 en 800 toeren. Dat het toerental hoger is bij uw auto is zeker niet schadelijk of het gevolg van een groot probleem. Het kost wel meer brandstof.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait. Staat de auto 5 minuten stil? Dat is niets, zou je denken. Maar gebeurt dit 12 keer op een dag, gedurende een maand lang (uitgaande van 21 werkdagen), staat de auto 21 uur per maand stationair te draaien.
Het stationaire toerental bij uw auto van ongeveer 1100 toeren is zeker niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Het toerental hoort inderdaad te liggen tussen de 600 en 800 toeren. Dat het toerental hoger is bij uw auto is zeker niet schadelijk of het gevolg van een groot probleem.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Snel optrekken levert amper tijdswinst op en zorgt er, naast een hoger brandstofverbruik, ook voor dat je banden en remmen sneller slijten.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt. Zeker wel, dat toerentallen gelijk staan aan verbruik, niet in alle situaties, belasting speelt ook een grote factor.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Bij moderne motoren wordt het motortoerental automatisch begrensd. Dit gebeurt door middel van een toerentalbegrenzer. Dit voorkomt mogelijke motorschade als gevolg van 'overtoeren'. Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Op het moment dat een motor bijvoorbeeld 2000 toeren maakt, dan houdt dit in dat de krukas 2000 keer volledig rondgaat per minuut.
Het meest efficiënt rijdt u zodoende door bij het optrekken tussen 2000 en 2500 toeren naar hogere versnellingen over te schakelen (lage toerentallen) en daarin relatief veel gas te geven. Dat gaat in een hoge versnelling automatisch omdat u dan veel gas moet geven om vlot op te kunnen trekken.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Toch kun je ook in de winter best gebruik maken van je motorfiets. Zeker waar het kortere ritten betreft en je met relatief lage snelheid van A naar B wilt komen is de motor – ook onder natte of zelfs winterse omstandigheden – een bruikbaar vervoermiddel.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Liever 100 dan 130 op de snelweg
Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof (NOx) uit. Het scheelt dus enorm als alle auto's op de snelweg 100 in plaats van 130 rijden.
Je auto verbruikt aanzienlijk minder als je 100 in plaats van 130 km/h rijdt. Nog langzamer is zelfs nóg efficiënter, maar is op de snelweg vaak niet wenselijk en soms zelfs gevaarlijk. Bij een snelheid van 80 km/h gedijt een verbrandingsmotor over het algemeen het best.
De stationair regelaar is een klein onderdeel dat voor de werking van de motor belangrijk is. Het regelt de laagste motortoerentallen zodanig dat de motor zonder actief gasgeven niet uitslaat en een constant toerental draait.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.