De mails beginnen met een vage aanspreektitel of je e-mailadres als aanspreking. De afzender is een voor jou onbekende afzender of zelfs een fout e-mailadres. Er staat een link in de mail. Berichten die in je Spam/Junk folder terecht komen.
Een phishing-sms herken je aan de valse link in het bericht. Een valse link leidt niet naar het officiële webadres, de zogenoemde 'domeinnaam' van een bedrijf. Je wordt dan juist doorgeleid naar een andere domeinnaam.
Een e-mail, tekstbericht of betaalverzoek met een foute link erin is een veelgebruikte manier om je gegevens te achterhalen of je over te halen om geld over te maken. Dit heet phishing.
Wanneer je twijfels hebt over de echtheid van een ontvangen bericht, dan kan je het - voor je het bericht zelf verwijdert - doorsturen naar [email protected] .
Bovendien kunt u alleen een antwoord versturen als u het spambericht opent. Dan kunt u per ongeluk een link in het spam-bericht aanklikken. Dit betekent dat u ongevraagd wordt doorverbonden naar een andere website. Met bijvoorbeeld nog veel meer reclame.
Ook wanneer je een bijlage opent in een phishingmail is het kwaad geschied. Zo'n bijlage kan namelijk verschillende soorten malware bevatten die niet alleen jouw toestel maar zelfs het hele netwerk binnen je onderneming kunnen besmetten met o.a. spyware, virussen, trojans of ransomware.
Bij phishing (het 'vissen' naar belangrijke informatie) sturen oplichters je een bericht via sms, whatsapp of e-mail waarbij het lijkt alsof deze afkomstig is van een organisatie of persoon die jij kent. Je krijgt bijvoorbeeld een e-mail die van een collega of jouw bank lijkt te komen.
Cybercrime zijn misdaden die gepleegd worden met een ICT-middel, dus een computer, smartphone, smartwatch of tablet, gericht op een ander ICT-middel. Dus met een computer een virus verspreiden op andere computers is cybercrime. Andere voorbeelden van cybercrime zijn hacking , DDoS-aanvallen, ransomeware en malware.
Een phishing email is een nep email die probeert je te misleiden door te klikken op een link en je persoonlijke informatie weg te geven, zoals je wachtwoord of creditcardnummer. De afzender probeert vaak te doen alsof hij een bekende of vertrouwde organisatie is.
Wanneer u een e-mail of sms ontvangt waarin staat dat er "verdachte activiteit op uw rekening" is geweest, gaan alle alarmbellen rinkelen. Daarom werkt deze oplichting zo goed voor oplichters, want slachtoffers worden niet alleen geconfronteerd met urgentie en paniek - ze worden ook geconfronteerd met verwarring.
Tips om een scam te herkennen
Pas op voor berichten, e-mails en telefoongesprekken van onbekende contacten die vragen om een financiële transactie of er een aanbieden. Een scammer biedt je bijvoorbeeld geld om een bedrijf dat je niet hebt bezocht, op Google Maps te beoordelen of een review daarvoor te plaatsen.
Mogelijke indicaties dat jouw e-mail is gehackt, zijn: Er worden e-mails verzonden en geplaatst in jouw inbox die je niet herkent. Je wachtwoord is gewijzigd, waardoor je bent buitengesloten.
Hoe krijgt u een virus op uw telefoon? U kunt malware krijgen van onveilige wifi-netwerken, niet-officiële appstores, e‑mailbijlagen en kwaadaardige websites. Soms komen schadelijke apps door de controleprocessen en zijn ze zelfs beschikbaar in officiële appstores.
Dat is heel eenvoudig. U hoeft alleen maar Avast Mobile Security te downloaden via de App Store en deze op uw iPhone te installeren. Na het downloaden en de onboarding kunt u uw iPhone met Slimme scan scannen op malware.
Waar kan ik een melding van een nepbericht doen
Of twijfelt u of een bericht dat u ontvangen hebt, betrouwbaar is? Reageer er dan niet op en klik nooit op links. Doe een melding bij de Fraudehelpdesk. Deze kan het bericht dan onderzoeken en een waarschuwing plaatsen op hun website.
De eenvoudigste oplossing is om geen verdere informatie te geven. Vul je gegevens niet in en deel geen bankgegevens. Als de scammers alleen op je gegevens uit waren en je apparaat niet injecteerden met malware, is de kans groot dat je de gevolgen, zoals het verliezen van geld en gegevens, net hebt ontweken.
Wanneer u berichten van een bepaald persoon niet langer wilt zien, kunt u de afzender blokkeren. Klik met de rechtermuisknop op een bericht van de afzender die u wilt blokkeren, en klik vervolgens op Ongewenste e-mail > Afzender blokkeren.
Open een e-mail van de afzender waarvoor je je wilt afmelden.Klik naast de naam van de afzender op Afmelden.Klik in de pop-up op Afmelden. Sommige afzenders vereisen mogelijk dat je op Naar website gaan klikt om je af te melden voor hun e-mails.