Bij sommige automerken, zoals Porsche kun je in veel gevallen herkennen of de auto voorzien is van een carbon keramisch remsysteem aan de hand van de kleur van de remklauwen. Porsche's met dit type remschijven, worden standaard voorzien van gele remklauwen. De kleur van de remklauwen vertelt niet altijd de waarheid.
Keramische remmen
Sportauto's hebben soms keramische remschijven (bijvoorbeeld de Porsche 911). Dit type remschijf is gevoelloos voor hitte en zeer slijtvast. Daardoor kunnen deze remmen langdurig zeer zwaar belast worden zonder dat er 'fading' optreedt.
Voorals nog alleen op dure sportauto's als Bugatti en Ferrari. Audi is bezig met haar duurdere auto's uit te voeren met dit soort remmerij, op termijn zal dit soort remmen zijn weg vinden naar elk automerk.
Vol gas tot stilstand met Carbon keramische remmen, deze remmen kunnen veel hogere temperaturen weerstaan dan de conventionele metalen schijf / blok combinatie. De remschijven slijten minder hard en bijkomend groot voordeel is dat ze een stuk lichter zijn, waardoor in totaal tot 40 kilo kan worden bespaard.
Het piepen van carbon keramische remschijven komt enkel in drie situaties voor: Wanneer ze niet goed zijn ingeremd. Er foute remblokken zijn gemonteerd. Wanneer er niet voldoende materiaal van de remblokken op de schijf is gelegd (in-bedden).
Koolstofkeramische remschijven zijn niet alleen heel licht en uiterst veilig; bij normaal gebruik zijn ze ook praktisch eeuwig houdbaar. Een werkingsduur van 350.000 km is voor deze elementen heel normaal.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
Hoge kosten nieuwe carbon keramische remschijven Audi RS6 C6
Voor de voorste remschijven zijn de kosten gemiddeld €5.709,- (excl. btw) per stuk (prijsindicaties via dealer, januari 2020).
Jouw BMW is uitgerust met schijfremmen. Dit is een metalen schijf die achter het wiel gemonteerd is, waardoor bij het intrappen van de rem, het rempedaal vertraagd. Hierdoor wordt de bewegingsenergie omgezet in warmte-energie. De remblokken van jouw BMW, die de remschijf vertragen, moeten grote hitte kunnen weerstaan.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
To fade betekent afnemen of verwelken. Dit wil zeggen dat bij remfading de wrijvingscoëfficiënt tussen de remvoering en de remtrommel of de remschijf afneemt. De remkracht daalt daardoor aanzienlijk. Veelal gebeurt dat bij afdalingen in de bergen waarbij de remmen veel worden gebruikt.
Geventileerde remschijven bestaan uit twee lagen met daartussen ruimte, die zorgt voor koeling. Juist vanwege deze betere koeling worden steeds meer auto's uitgevoerd met geventileerde remschijven, en dan vooral op de vooras. Dit is namelijk gunstig voor zowel de werking als de levensduur van remschijven.
Bovenal moet u de remmen tot een absoluut minimum beperken. Verminder indien mogelijk uw snelheid door op natuurlijke wijze het gaspedaal in te trappen. Als u merkt dat hete remschijven de remefficiëntie verminderen, vertraag dan of stop even.
Hard remmen heeft nog al wat invloed op het onderhoud van de auto. De remblokken van de auto worden tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het tijd ze te vervangen.
Voor veel autofabrikanten zijn zwarte high-carbon remschijven nu al standaard. Deze remschijven hebben een aanzienlijk hoger koolstofpercentage en zijn daardoor beter bestand tegen zware belasting. Daarnaast maken de exclusieve look en de unieke zwarte lak dit gamma bij uitstek geschikt voor de hoogste eisen.
Hoe lang remschijven mee gaan is afhankelijk van je rijstijl. Onder normale omstandigheden gaan remschijven ongeveer 80.000 km mee. Rij je veel snelweg? Dan rem je minder en kunnen ze langer mee gaan.
BMW gebruikt standaard vaak ook Brembo remblokken.
De co-cast remschijven voor Mercedes-Benz met samengevoegde materialen, behoren tot de meest recente high-tech ontwikkeling binnen het Brembo aftermarket-assortiment.
Wat zijn de kosten voor remschijven vervangen? Vanaf € 97 kunt u de remschijven laten vervangen.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Remschijven voor BMW varieert van € 36 tot € 184, afhankelijk van het voertuigtype, de fabrikant en de productspecificaties.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Combineer dit met het elektronisch remkracht verdeelsysteem en de tractiecontrole(slipcontrole) zul je merken dat achter de remmen sneller kunnen gaan slijten. Als tijdens het rijden de auto denk te gaan glijden schakelt het systeem automatisch de specifieke remmen in om zichzelf weer in een lijn te brengen.
Nieuwe remmen correct inremmen
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.