Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen. De kleppen worden op het juiste moment geopend en gesloten zodat ze niet tegen de zuiger aan kunnen komen. De bediening van de kleppen wordt geregeld door een nokkenas.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Dit is bij de 2-takt techniek niet mogelijk omdat de carter ruimte en de verbrandingskamer niet gescheiden zijn.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
4-Takt motoren hebben 1 zuiger welke op en neer gaat, brandstof samenperst, ontvlamt en vervolgens de reststoffen uitstoot. Het verschil met een 2-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrandt wordt. Een 4-takt motor heeft twee extra cilinderslagen ten opzichte van een 2-takt motor.
4-takt motor: benzine & 4-takt olie
Bij deze motoren voeg je de benzine en olie toe in aparte tanks. Gebruik ook voor deze machine Euro 98 of alkylaatbenzine. Gebruik in het oliereservoir een hoogwaardige 4-takt olie, zoals Protecton 4-takt olie.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Ja, dat mag zeker.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
De meest gebruikte 4 takt scooter olie is 10W 40 en/of 5W40, deze kunt in onze webwinkel vinden. De 10w40 scooter olie wordt veel al gebruikt bij GY6 50cc scooters van AGM, BTC, RSO, la souris, mocht u niet weten welke scooter olie u nodig heeft kunt u altijd contact opnemen.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
Over het algemeen hebben 4 takt motoren inderdaad meer kracht maar tegelijker tijd een lager toerental. Omdat de 2 takt motor door gebrek aan kracht een grote overbrenging nodig hebben wordt het hoge toerental omgezet in kracht.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Een tweetaktmotor of tweeslagmotor is een zuigermotor of verbrandingsmotor die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
ARDECA SCOOT-TEC 10W40 4-Takt olie is geschikt voor alle generatie scooters en bromfietsen en biedt een uitermate goede bescherming tegen slijtage, afzettingen, sludge en oxidatie onder alle omstandigheden.
Bij een 4-takt scooter moet de olie meestal elke 3000-5000 kilometer worden bijgevuld, afhankelijk van het merk en het model. Dit kan variëren, dus raadpleeg de handleiding van je specifieke scooter voor het aanbevolen interval.
Een viertaktmotor is een zuigermotor met één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas. De viertaktmengselmotor (-ottomotor) is uitgevonden door Nicolaus Otto in 1876.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.