De bevoegdheid om wetten in materiële zin vast te stellen kan rechtstreeks in de Grondwet of een wet in formele zin zijn toegekend aan een bepaald orgaan. Dit heet attributie. Wanneer de geattribueerde wetgevende bevoegdheid, binnen zekere grenzen, wordt overgedragen aan een ander orgaan is sprake van delegatie.
Attributie is de rechtstreekse toekenning van een bevoegdheid tot rechtspraak of bestuur aan Nederlandse overheidsorganen. Door attributie wordt een tot dan toe nog niet bestaande bevoegdheid geschapen.
Naast delegatie bestaat ook de mogelijkheid om namens (in naam van) een bestuursorgaan een besluit te nemen. Er is dan sprake van mandaat. Kenmerkend voor mandaat is dat het bestuursorgaan dat mandaat verleent zelf de verantwoordelijkheid en zeggenschap behoudt.
Attributie is het toekennen van een nieuwe bevoegdheid aan een bestuursor- gaan, ambtenaar of een ander persoon. Bij delegatie draagt een bestuursorgaan zijn bevoegdheid aan een ander orgaan over. Onder mandaat wordt de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen verstaan.
Attributie kan alleen plaatsvinden door een wetgever in materiële zin: een orgaan dat algemeen verbindende voorschriften kan vaststellen. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen attributie van be- stuursbevoegdheden en attributie van bevoegdheden tot het vaststellen van algemeen verbindende regels.
Een bevoegdheid wordt gecreëerd door middel van attributie. Attributie gebeurt meestal in de Grondwet, maar ook in sommige algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) vindt attributie plaats. Net als de Grondwet is een AMvB een wettelijk voorschrift.
De wijze waarop ouders het gedrag van hun kind interpreteren en evalueren, hangt samen met het risico op kindermishandeling. Deze ouderlijke cognities, ook wel negatieve attributies genoemd, zijn een schakel tussen stress en het risico op kindermishandeling.
Voor mandaat aan niet ondergeschikten houdt de regeling in dat degene die het mandaat krijgt, daarmee instemming moet betuigen. De heer Schutte vroeg of dat instemming voor het leven of voor een eindige periode is. Hij vroeg verder of dat niet nader moet worden geregeld.
Het parlement bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. Beide Kamers controleren de regering en zijn (mede)wetgever. De Kamers hebben speciale rechten om die taken goed te kunnen uitvoeren.
Ja, het is een wettelijke verplichting. De huidige mandatenwetgeving verplicht inderdaad tot de elektronische indiening van de lijsten van mandaten, ambten en beroepen.
Andere woorden voor mandaat zijn bevelschrift, consigne, lastbrief, lastgeving, licentie, machtiging, opdracht, procuratie, vergunning, verordening en volmacht.
Die denkfout heet de 'fundamentele attributiefout'. Wat deze denkfout inhoudt is dit: als je kijkt naar andere mensen, dan heb je de neiging om het gedrag wat iemand vertoont, te generaliseren naar hun karakter. Nog voor je het zelf doorhebt, denkt je brein al: “iemand doet zo, dus iemand ís zo”.
De laatste twee oorzaken (moeilijkheid van de taak en toeval) liggen buiten hemzelf: daar heeft hij geen invloed op. Welke van deze factoren jouw kind aanwijst als de oorzaak van zijn succes of falen, heet ook wel zijn attributiestijl.
In de attributietraining krijgen de kinderen uitleg over hun gedrag. Er wordt hun verteld dat hun prestaties in rekenen het gevolg zijn van interne factoren ("Je bent een goed in rekenen, je doet goed je best bij het rekenen"). We nemen aan dat deze kinderen daardoor interne attributies aan zichzelf toekennen.
Het huidige artikel 120 van de Grondwet bepaalt dat de rechter niet mag beoordelen of wetten en verdragen in strijd zijn met de Grondwet. Nederland kent momenteel, anders dan bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Scandinavische landen dus geen constitutionele toetsing door de rechter.
De oudste nog geldende grondwet ter wereld is die van de Verenigde Staten uit 1789. De strijd om de tweede plaats wordt nipt door Nederland gewonnen; we waren er in 1814 zo'n anderhalve maand eerder bij dan de Noren.
Dit betreft met name gevallen als bedoeld in artikel 165 Gemeentewet, op basis waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden kan delegeren aan een bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelraad.
Bij een ondermandaat heeft de gemandateerde de mogelijkheid om het mandaat te verlenen aan een ander orgaan binnen de organisatie. Wanneer een persoon een aanvraag doet bij de minister om een bepaalde voorziening, zal de minister een besluit nemen op grond van de relevante wetgeving.
Delegatie is het overdragen van taken aan een of meer andere functionarissen door een functionaris die bevoegd is om taken over te dragen {Interne Organisatie}.
Interne validiteit is de mate waarin je met zekerheid kunt stellen dat een vastgestelde oorzaak-gevolgrelatie (causaal verband) niet door andere factoren kan worden verklaard. Externe validiteit is de mate waarin je je resultaten kunt generaliseren naar andere omstandigheden of groepen.
Cultuur en subcultuur
De perceptie van het groepslidmaatschap beïnvloedt de mate van communicatie tussen de groepsleden en vice versa. Herhaalde ervaringen met vergelijkbare situaties maakt dat betekenistoekenning in volgende vergelijkbare situaties minder problematisch wordt en in grote mate onbewust verloopt.
De gemeenteraad is het bevoegd gezag voor het vaststellen van een bestemmingsplan. Onder het huidige recht kan de gemeenteraad deze bevoegdheid niet delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, althans, niet bij een regulier bestemmingsplan.