Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.
Normaal staat de olietemp altijd op 100 graden. Na een stevige inspanning van de motor loopt de temperatuur op tot 120 graden.....
Optimale temperatuur is 100 graden normaal gesproken. Maar volgens de msds sheet begint de olie pas bij veel hogere punten te verbranden, dus op zich geen man overboord bij 135.
Komt de olietemperatuur regelmatig op 130 graden en hoger, dan ben je serieus bezig met het creëren van motorschade en zal motorolie door de thermische overbelasting ook zeer snel verouderen.
Als je begint op 150 graden dan wordt de olie te koud als je de koude of bevroren patat in de olie laat zakken.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Olie kookt pas bij een veel hogere temperatuur - afhankelijk van de oliesoort zo rond de 180 °C. Toegevoegd na 4 minuten: Een vloeistof die wordt verwarmd, wordt warmer en warmer - tot het kookpunt wordt bereikt. Op dat moment gaat de vloeistof koken. De temperatuur neemt niet meer toe, maar blijft gelijk.
Wanneer is de motortemperatuur warm genoeg? De motorolie is pas na 15 tot 20 minuten op de optimale temperatuur.
Als de motor net gestart is moet deze zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur zijn (90 graden). Met koude motor is zijn o.a. het brandstofverbruik en de mechanische slijtage het grootst. Hoe sneller de 90 graden bereikt is, hoe beter.
Olie en smeermiddelen zijn brandbaar, maar uiteraard zijn bepaalde producten brandgevaarlijker dan andere. De meeste producten hebben een vlampunt hoger dan 100°C en hoeven daarom niet voorzien te worden van het gevaar symbool ontvlambaar op de verpakking.
Koelvloeistof bestaat voor het overgrote deel uit water. Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C.
Verwarm de olie tot de juiste temperatuur: frituur op maximaal 175 °C. Bij lage temperaturen nemen de producten veel olie op en zijn ze dus vetter. Ook bestaat dan de kans dat je product niet goed gaar wordt. Boven 175°C kan het product aan de buitenkant verbranden terwijl de binnenkant nog niet gaar is.
Op hoge toeren rijden met een koude motor wordt niet gewaardeerd door de auto. Hoe warm de motor precies moet zijn om dit wel draaglijker te maken is voor elke motor anders. We hebben als vuistregel om minimaal 15 minuten even rustig te rijden, hierna is de motor warm genoeg.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
De meest voorkomende oorzaak van een oververhitte motor is een te laag koelvloeistofpeil. De taak van koelvloeistof is natuurlijk het koelen van de motor, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het middel wordt rondgepompt binnen het koelsysteem.
oververhitte motor = stoppen
Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten. In deze 15 minuten is de olie doorgaans wel teruggelopen in het carter en kunt u beginnen met oliepeilen. Om vervolgens de olie bij te vullen.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen. Het niet op tijd verversen van de motorolie van uw auto kan voor vervelende problemen zorgen.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.