Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C. Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden. Ik weet niet het betreffende motortype, maar van de 1.1. versie gaat de thermostaat bij 89 graden open. Dus zie een temperatuur van een fractie boven de 90 graden niet als verontrustend.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Normaal is een motor op temperatuur als de olie tussen de 80 en 90 graden warm is. Als op de tempertuurmeter 90 graden staat dan is dat de koelwatertemperatuur. Dit geeft een indicatie van de temperatuur.
De waarden hiervan zijn als volgt: • vloeistofgekoelde motor: 80 - 85°C; • luchtgekoelde motor: 110 - 120°C. Bij een vloeistofgekoelde motor wordt de temperatuur gemeten in de koelmantel rondom de cilinderkop.
Maar 80 graden is ongeveer de maximale temp voor een LC cilinder, AC mag veel warmer worden! Richting 180-185.
Hoe warm een blok mag worden hangt eigenlijk af van de oliesoort die je gebruikt. Ik weet niet of er een maximale temp op staat, maar 120 graden moet de olie nog wel aankunnen hoor. De bedrijfstemperatuur ligt ergens tussen de 90 en 130 graden voor de meeste oliesoorten.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Om dit nou als advies mee te geven is misschien wat overdreven. Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Met de dalende temperaturen is het 's ochtends weer krabben geblazen of zet u de auto 15 minuten van te voren aan zodat u niet hoeft te krabben..? Met een water- en olietemperatuur van rond de 0 graden Celsius is het raadzaam uw auto de eerste kilometers met wat meer respect te behandelen.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
De bij de verbranding van de brandstof onstane warmte, die wordt overgedragen aan de onderdelen van de motor, wordt afgegeven aan de koelvloeistof. Door de circulatie wordt er warmte afgegeven aan de buitenlucht en zo wordt de koelvloeistof gekoeld.
Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn. Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Om te voorkomen dat jouw scooter of brommer oververhit raakt en daardoor niet meer kan rijden, wordt de cilinder gekoeld. De cilinder van iedere scooter wordt gekoeld met behulp van een speciaal koelsysteem.
Well-Known Member. een scooter kan gewoon 100 graden worden en niet stuk lopen... maar houd maar maximaal 75/80 aan , als ie daarboven komt moet je zorgen dat je dat verhelpt... dus je kunt niet aan de temperatuurmeter zien of ie kapot gaat lopen oid..
Om een voorbeeld te geven, bij originele derbi blokken gaat de thermostaat pas bij zo'n 75/80 graden open.