Meestal wordt de remklauw niet zo warm... maar als je een keer de berg af ragt, dan KAN die wel makkelijk boven de 200 graden worden!
De voornaamste oorzaak van oververhitte remschijven is frictie. Aangezien de werking van het remsysteem op basis van frictie is, neemt deze bij een agressieve rijstijl toe. Hierdoor kan de temperatuur van de remschijf stijgen tot 600-700°C.
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn: Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Remklauwen kunnen in elke gewenste kleur gespoten worden met originele of eigen logo's onder de blanke lak.
Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers.
De hoogste kwaliteit remklauwverf voor uw auto van Raid HP. Deze hoge kwaliteit 2-componenten remklauw verf is gemaakt in Duitsland. De remklauw verf is ruim voldoende om vier remklauwen ongeacht het formaat mee te verven.
Kosten voor het vervangen van een remklauw
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Een auto heeft aan elk wiel 2 remblokken. Remblokken zitten in de remklauw gemonteerd en remmen af op de remschijf. Er zit 1 remblok aan de binnenzijde en 1 blok aan de buitenzijde van de remklauw. De meeste auto's hebben dus 8 remblokken.
Remschijven raken voornamelijk oververhit vanwege frictie. Dit is de basis van het remsysteem, en het neemt toe wanneer er agressiever gereden wordt. Temperaturen kunnen daarbij oplopen tot 6-700 graden Celsius.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal 'hard' wordt. Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is. Start de motor als het pedaal niet beweegt.
De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius. Wanneer de coureur vol in de remmen zou gaan, nog voordat de remschijven op een temperatuur gebracht zijn van circa 400 graden, dan kunnen de remschijven exploderen als gevolg van thermische spanningen.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, komt er druk te staan op de cilinder. Daardoor wordt de remklauw in beweging gezet. Het resultaat: de remblokken drukken tegen de remschijven aan. Dit zorgt voor het vertragen van de auto.
Hoe werkt een remreiniger? Remmenreinigers hebben een ontvettende werking, lossen vuil, olie, vet, smeer- en remvloeistof op en worden gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals het reinigen van remmen en andere auto-onderdelen zoals bijvoorbeeld (kogel)lagers.
Laat de verf daarna 24 uur drogen voor een optimaal resultaat.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Remklauwen laten spuiten? Het spuiten van de remklauwen geeft de auto een totaal andere uitstraling en maakt de auto exclusiever. Wij kunnen de remklauwen in ieder gewenste kleur spuiten.
Bekend lid. Geel is onder blauwe en witte lak erg mooi!
Remvloeistof tast verflagen aan en moet daarom bij eventueel contact met lak direct met water worden afgespoeld - droogwrijven is niet voldoende. Remvloeistof is brandbaar.