De dadchelor, oftewel babyshower voor mannen, is uit Amerika over komen waaien. Hoewel het nog niet zo populair is als de welbekende babyshower voor de mama's, is het juist zo'n leuke gelegenheid om op feestelijke wijze deze nieuwe periode te vieren. Gelukkig zien we het fenomeen een flinke opmars maken.
Babyshower voor mannen. Het vieren dat een man vader wordt (dadchelor party) komt uit Amerika.
Een dadchelor party, man shower of baby stag is een babyshower voor mannen. Het is een viering van de geboorte of verwachte geboorte van een kind, en de transformatie van een man in een vader. De focus ligt echter meer op het laten genieten van de aanstaande vader voor de komst van de baby.
Een babyshower staat meestal volledig in het teken van de zwangere vrouw. De partner is doorgaans niet bij het feest aanwezig.
Hoewel babyshowers traditioneel alleen voor vrouwen zijn, wordt het steeds gebruikelijker om de toekomstige vader en andere mannen erbij te betrekken . Gemengde babyshowers of 'sip and see'-evenementen worden steeds populairder, waarbij zowel mannen als vrouwen samen vieren.
Deze bijeenkomsten boden vrouwelijke vrienden en familieleden de gelegenheid om de aanstaande komst van een nieuwe baby te vieren en advies te geven aan de aanstaande moeder. Traditionele genderrollen dicteerden dat mannen niet bij deze evenementen betrokken waren, aangezien zwangerschap en bevalling uitsluitend als domeinen van vrouwen werden beschouwd .
We hebben eigenlijk niets anders gedaan dan een all-women shower: wat spelletjes gespeeld (babybingo, baby word scramble, raad de prijs van het babyartikel), lunch gegeten, cadeautjes uitgepakt . Alle mannen leken het naar hun zin te hebben. Oké, ze hadden misschien moeite met sommige spelletjes, maar ze hadden nog steeds lol.
Traditioneel worden voor een babyshower alleen vrouwen uitgenodigd. Maar laat dat je niet beperken en nodig vooral iedereen uit waarvan je denkt dat de aanstaande moeder ze erbij wil hebben. Bedenk goed of degene voor wie de babyshower is, er ook collega's bij wil hebben.
Wie betaalt de babyshower? Het is gebruikelijk om de kosten van een babyshower te verdelen onder de gasten. In sommige gevallen biedt de moeder/schoonmoeder of partner aan om de kosten op zich te nemen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat de mommy to be zelf opdraait voor de kosten van de babyshower!
De dadchelor wordt gevierd met close (vaak mannelijke) vrienden en familieleden van de aanstaande vader.
Jazeker, dat zijn ze! En ze worden steeds populairder. Bij Book a Party hebben we gezien dat onze aanvragen voor babyshowers voor vaders met maar liefst 542% zijn gestegen van 2018 tot 2021. Ook is er een stijging van 149% in Pinterest-zoekopdrachten naar babyshowers voor mannen sinds 2015.
Bij een babyshower worden meestal (schoon)moeders, (schoon)zussen, beste vriendinnen, tantes en/of nichten uitgenodigd. Traditioneel worden voor een babyshower dus alleen vrouwen uitgenodigd. Maar laat dat je niet beperken en nodig vooral iedereen uit van wie je denkt dat de aanstaande moeder ze erbij wil hebben.
Luierfeestjes worden vaak gepland door de familie of vrienden van de nieuwe vader. Soms vinden ze plaats op dezelfde dag als de babyshower , en kunnen ze op een andere locatie plaatsvinden (een ander huis, of de achtertuin, kelder of garage).
Wat is een babyshower? De babyshower komt oorspronkelijk uit India en is ook in Nederland een bekend begrip. Het is een verrassingsfeestje dat speciaal voor een zwangere vrouw wordt georganiseerd. De moeder in spé wordt in het zonnetje gezet met cadeautjes en natuurlijk heel veel aandacht.
Het feestje mag zoals gezegd niet te lang duren. Meestal duurt het feestje een uur of twee, houd als maximum drie uur aan. Houd je aan de planning of kort zo nodig activiteiten in. Stuur de gasten die blijven plakken netjes weg.
Een babyshower is een feest dat wordt georganiseerd voor een zwangere vrouw. Het doel van een babyshower is om de toekomstige mama goed in de watten te leggen en te verwennen. Met een babyshower zijn er vaak een aantal vrouwen bij elkaar die een nauwe band hebben met de zwangere.
Over het algemeen betaalt de gastheer (of gastheren) voor de babyshower . Het komt echter ook vaak voor dat gasten samenkomen en de kosten onderling dekken. Als gastheer moet u rekening houden met uw budget en waar u zich prettig bij voelt. U kunt overwegen om andere gasten te vragen of zij ook willen bijdragen.
Voor de meeste babyshowers geven vrienden en familie uit tussen de 25 en 50 euro per persoon. Dit hangt natuurlijk helemaal af van je budget. Ook met kleine cadeaus maak je de moeder in spe helemaal blij. In onze lijst met favoriete cadeaus ontdek je ook leuke cadeaus voor een klein budget.
Is er een man bij een babyshower? Traditioneel zijn babyshowers voornamelijk vrouwenfeestjes, waar vrouwelijke vrienden en familieleden van de aanstaande moeder samenkomen om het feest te vieren. Echter, de trend naar co-ed babyshowers, waarbij zowel mannen als vrouwen worden uitgenodigd, wordt steeds gebruikelijker.
De babyshower is vaak een verrassing voor de aanstaande moeder. Het is dus uitermate belangrijk dat niemand zijn mond voorbij praat en dat iedereen op tijd aanwezig is, zodat het tot het laatste moment ook echt een verrassing blijft.
Hoeveel gasten nodig je uit op de babyshower? Qua aantal gasten is het vooral aan wie de mom to be er graag bij wil hebben. De ene is een social bee met een of meerdere vriendinnen groepen, de ander hecht juist waarde aan 2-3 goede vriendinnen om zich heen.
Is het een geheim voor de aanstaande mama of niet? Vaak is een babyshower een verrassing voor de aanstaande moeder.Zij wordt dan dus niet betrokken bij de organisatie. Met een smoesje wordt ze op de dag van de babyshower naar een lokatie gelokt, waar het feest zal plaatsvinden.
Een Baby-Q is een schattig genderneutraal babyshowerthema dat ook nog eens geschikt is voor het hele gezin.
Wie er uitgenodigd wordt, is geheel aan de aanstaande moeder. Babyshowers waren ooit alleen voor de dames in haar leven, maar dat is de laatste jaren veranderd! Nu kunnen er ook mannen en kinderen bij de babyshowers . Het hangt er gewoon vanaf welke sfeer je wilt creëren en wie de aanstaande moeder wil uitnodigen.