Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland, maar Euro 95 is nog steeds goed beschikbaar. E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Sinds oktober 2018 hebben tankstations in heel Europa een gemeenschappelijke etiketteringsregeling ingevoerd om duidelijk te maken welke verschillende soorten brandstoffen ze te koop aanbieden. Diesel heet nu B7, terwijl de namen van benzine in Super 98 en Super 95 zijn vervangen door E5 en E10.
Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5
In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto's het geval.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95. E10 is een loodvrije benzine met octaangetal 95.
Euro 95 is ons basisproduct. Het is een loodvrije benzine van goede kwaliteit. De benzine heeft verschillende toevoegingen die de prestatie van je motor verbetert.
Benzine tanken in Duitsland is voordeliger
Euro 95 zoals normale benzine in Nederland wordt genoemd heet in Duitsland “Super bleifrei” Let echter wel op in Duitsland want praktisch alle tankstations verkopen ook Super E10, deze brandstof is zelfs nog goedkoper dan de gewone Super benzine.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Het zal in ons land vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door het milieuvriendelijkere alternatief E10.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10).Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Ja, dat mag zeker.
Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro 95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Superplus 98 heeft een hoger octaangetal dan Euro 95.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 is niet enkel de prijs. Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden.