De snelheid kan echter verschillen afhankelijk van de wind, de weersomstandigheden, het gewicht van het vliegtuig en de fase van de vlucht. Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen. Straaljagers die opstijgen van een vliegdekschip hebben een extra hulp nodig om de vereiste startsnelheid te bereiken.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
De Boeing 737-800 weegt leeg zo'n 45 ton en is een van de drie types 737's waarmee de TUI vloot is uitgerust. Deze vliegtuigen vliegen op een kruishoogte van net geen 11 km met een snelheid van zo'n 820 km/u.
Met behulp van een scramjet wist de NASA op 15 november 2004 een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Een onbemande vlucht realiseerde een snelheid van tien maal de geluidssnelheid (mach 10). Zie de categorie Scramjets van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
De laatste vlucht van het kleine X-43A- onderzoeksvliegtuig moet een snelheid van Mach 10 bereiken, ofwel 10 keer de geluidssnelheid (ongeveer 11.000 km/u). Het toestel wordt aangestuurd door een revolutionaire supersonische verbrandingsramjet-motor, die in het vliegtuig is geïntegreerd.
De snelste militaire straaljager ter wereld
Kapitein Helt wist op een hoogte van bijna 26.000 m te vliegen en dit record werd in een aanhoudende vlucht niet verbroken. Dezelfde dag zette verschillende piloot Brian Shul in een andere Blackbird een ongelooflijk snelheidsrecord neer van Mach 3.3, wat 3.529 km/u is.
Airbus A380 – 1098 km/u (683 mph)
De A380 is het enige full-length, dubbeldekker vliegtuig ter wereld, dat comfortabel meer dan 800 mensen kan vervoeren. Het is zelfs het grootste passagiersvliegtuig ooit gebouwd, zo breed als 32 dubbeldekker bussen.
Hoeveel kerosine verbruikt een vliegtuig? In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
Over het algemeen vliegen commerciële vliegtuigen rond M. 77, wat overeenkomt met ongeveer 860 km/u of 14 kilometer per minuut. Een uitzondering was de Concorde, het snelste passagiersvliegtuig ooit, die kruissnelheden bereikte tot 2,35 Mach, dat is 41 kilometer per minuut.
Het Concorde-vliegtuig zorgde er lange tijd voor dat passagiers in slechts 3,5 uur van Londen naar New York konden vliegen. Door onder andere torenhoge kosten bleek dit na bijna dertig jaar trouwe dienst niet meer houdbaar, en vond op 26 november 2003 de allerlaatste vlucht met een Concorde ooit plaats.
Nadat het toestel op een baan is geland dient het vliegtuig tot stilstand gebracht te worden. De belangrijkste manier waarop dit bereikt wordt zijn de remmen op de wielen.
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u. Dat lijkt op het eerste zicht minder dan de F-16, maar de F-35 doet dat wel met bewapening en met sensoren, terwijl die in de praktijk de topsnelheid van de F-16 beperken.
Op 1 december 2005 bereikte de A380 zijn maximale ontwerpsnelheid van Mach 0,96 (zijn ontwerpkruissnelheid is Mach 0,85) in een ondiepe duik. In 2006 vloog de A380 zijn eerste test op grote hoogte op Addis Ababa Bole International Airport.
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
Voor dezelfde lading was de brandstofefficiëntie-index van de A380 ongeveer 2,02–2,04 keer hoger dan die van de A350 . Deze bevinding geeft aan dat de A380 ongeveer twee keer zoveel brandstofkosten per eenheid transport heeft vergeleken met de A350, voornamelijk vanwege het zwaardere structurele gewicht van de A380.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
KLM-vlucht 633 was een passagiersvlucht van Amsterdam naar New York.Op 5 september 1954 verongelukte het toestel in Ierland, kort na de start op een modderbank in de rivier Shannon. Er waren 28 slachtoffers.
Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u). Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
De straaljager kan een topsnelheid halen van meer dan 2000 kilometer per uur. De F-16 was ook het eerste toestel met een computer gestuurd besturingssysteem: de fly-by-wire.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u.